Suport a projectes de recerca

Campus de la Ciutadella

Per tal de donar solució a les necessitats de càlcul del campus s'ha posat en producció un nou clúster per als diferents departaments. S'han utilitzat les màquines existents, però de manera individual per estructurar-les en forma de clúster. Amb aquest pas es posa ordre a l'execució de les diferents necessitats de càlculs del campus.

S'ha creat una nova pàgina amb Liferay per orientar l'usuari en l'ús dels recursos de càlcul, així com el seu estat.

S'ha reinstal·lat el clúster web que dóna servei als diferents projectes de recerca del campus.

S'ha col·laborat amb els diferents departaments del campus per redactar una sol·licitud econòmica per millorar la infraestructura de còmput.

També s'han de destacar les accions d'assessorament i solució d'incidències pròpies del suport tecnològic als projectes de recerca.

Campus del Poblenou

S'ofereixen els serveis següents als investigadors, principalment al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC):

• Autenticació DTIC-LDAP+AD: servei d'autenticació centralitzat per a tots els serveis administrats des del suport a la recerca de la Unitat d'Informàtica del campus del Poblenou (SRUICCP) i alguns servidors propis del grup. Sincronització automàtica dels canvis entre entorn AD i entorn LDAP. Capacitat d'autenticar els serveis en qualsevol dels dos sistemes.
  • Repositoris TRAC/SVN: repositoris de versions de codi amb una capa web TRAC que amplia les funcionalitats d'un projecte SVN, amb oferta de noves eines col·laboratives.
  • SAMBA personal i compartit: espai de disc complementari al de la resta de la comunitat universitària sense quotes per usuari, projecte o grup.
  • Wikis: suport a diferents tipus de wikis (moinwikis, mediawikis, twikis, etc.).
  • Servidors virtuals delegats: qualsevol grup de recerca del DTIC pot demanar servidors virtuals per als seus projectes. Gran quantitat de plantilles. Possibilitat de crear servidors a mida.
  • Assessorament tècnic: consultoria tècnica als grups de recerca a l'hora de dissenyar un projecte, definir requeriments, demanar pressupostos, etc.
  • Sistema de backup: per a servidors físics i virtuals. Tant per a servidors administrats pel Servei d'Informàtica com per a servidors amb administració delegada.
  • Sistema de monitorització: configuració d'un sistema de monitorització i d'alertes compost per diferents eines complementàries.
  • Nagios: alertes sobre l'estat dels serveis i dels servidors.
  • Cacti: evolució temporal de l'estat dels serveis i obtenció d'indicadors d'ús dels serveis (per a la futura presa de decisions per part dels diferents responsables implicats).
  • Syslog: implementació del sistema; només falta afegir-hi les fonts de recollida d'informació.
  • Google Analytics: enviament automàtic d'informes mensuals amb molts indicadors d'ús i d'accés a diferents webs de grup, projecte, congrés.
  • Informes per a la presa de decisions: lliurament semestral al director del DTIC d'un informe complet amb tots els indicadors d'ús per servei, grup de recerca i departament, generat automàticament a partir de la informació obtinguda dels diferents sistemes de monitorització.
Durant aquest curs acadèmic s'ha implementat un nou entorn de virtualització basat en una xarxa de comunicacions a 10 Gbps i s'ha migrat l'adreçament IP a les noves adreces proveïdes pel Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC).

Addicionalment, durant aquest curs acadèmic s'ha consolidat el supercomputador SNOW com un element bàsic en la recerca del DTIC, i ha arribat a acumular més de 700.000 hores de processament.

Campus del Mar

Durant l'any 2015 s'ha posat en marxa un nou servei científico-tècnic d'informàtica científica (SIT), el qual es fa càrrec del suport tecnologic per a la recerca del campus. Aquest nou servei, codirigit entre el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut i la Unitat d'Informàtica del campus del Mar, està integrat als altres serveis científico-tècnics de la Universitat i passa a fer-se càrrec del maquinari informàtic per a la recerca del Departament.

Amb la posada en marxa d'aquest servei, comença a funcionar un sistema per mesurar els recursos i l'ús que fan de la infraestructura els diferents grups de recerca.

Dins d'aquest mateix període s'ha comprat maquinari informàtic per tal d'ampliar la infraestructura utilitzada pel Departament, amb 13 nodes de càlcul i 480 TB de disc SAS i 17 TB amb disc SSD per a la gestió de les metadades.

El maquinari del Grup de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB), grup conjunt IMIM-UPF, s'ha connectat a la xarxa UPF.