Càtedra Pompeu Fabra

La càtedra Pompeu Fabra, creada pel Consell de Govern el 8 d’octubre del 2014, té com a objectiu fer més explícit el compromís de la UPF amb la catalanitat i donar visibilitat a les activitats de promoció de la llengua i la cultura catalanes que es duen a terme a la Universitat, tant en l’àmbit de la recerca com en l’àmbit de la docència.

La càtedra Pompeu Fabra, dirigida per la Dra. M. Teresa Cabré, treballa en els àmbits següents:

• La promoció del coneixement i de l’ús de la llengua catalana entre els estudiants de la Universitat, inclosos els estudiants internacionals.
  • La producció de recursos de suport a l’aprenentatge i a la millora de la qualitat lingüística.
  • La dinamització participativa en la promoció de l’ús del català i l’extensió cultural.

Durant aquest curs acadèmic 2015-2016 la càtedra Pompeu Fabra ha dut a terme les activitats següents:

• S’han ofert tres cursos en l’àmbit de la llengua i la cultura catalanes destinats als estudiants internacionals de la UPF: dos mòduls sobre els elements bàsics relatius a la llengua, la cultura i la nació catalanes i un taller més breu sobre la situació de la llengua i la cultura catalanes en el seu context.
  • S’ha aprovat la continuïtat d’aquests mòduls de formació per al curs 2016-2017, tenint en compte els resultats satisfactoris de la primera edició. Per al pròxim curs acadèmic s’han aplicat lleus modificacions en els horaris perquè els cursos arribin a més estudiants.
  • S’ha començat a treballar en el disseny i l’elaboració d’un MOOC sobre llengua, cultura i societat catalanes adreçat als estudiants internacionals. Aquest curs en línia obert i massiu, que s’intentarà enllestir abans de l’acabament de l’any 2016, constarà de tres mòduls –Economia, societat i estat del benestar; Història, política i mitjans de comunicació, i Llengua, art i cultura–, cadascun dels quals es dividirà en dos subapartats. Els professors que hi participaran són: Oriol Amat i Guillem López Casasnovas (primer mòdul); Tomàs de Montagut i Josep Gifreu (segon mòdul), M. Teresa Cabré i Enric Gallén (tercer mòdul).
  • Els dies 5 i 6 de novembre del 2015 es va dur a terme la Primera Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que duia per títol “Una mentalitat d’enginyer al servei d’una llengua i d’un país”. La Jornada, organitzada per la càtedra Pompeu Fabra amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya, va girar a l’entorn de tres aspectes clau de la vida de Pompeu Fabra: la seva formació d’enginyer, la seva tasca de construcció d’una gramàtica i d’un diccionari, i el context històric en què li va tocar viure. Està previst que les actes d’aquesta Primera Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que actualment estan en procés d’edició, es publiquin a començaments del curs 2016-2017.
  • S’ha organitzat la Segona Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, amb el títol “El multilingüisme en blanc i negre”, que tindrà lloc els dies 10 i 11 de novembre del 2016. Aquesta segona jornada està coorganitzada per l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i el Consell Europeu de les Llengües (CEL/ELC), i està dedicada a analitzar el multilingüisme com a concepte, com a fet real i com a opció política.
  • S’ha treballat per poder oferir a partir del curs vinent la “ruta Pompeu Fabra”. Aquesta ruta guiada, que parteix del recorregut dissenyat per David Paloma i Mònica Montserrat, professors de la UAB, connectarà diversos llocs destacats en la vida i l’obra de Pompeu Fabra. Per tal que sigui més operativa, la ruta es divideix en dues visites diferents i complementàries: una ruta de mig dia per la ciutat de Barcelona i una altra d’un dia sencer que relligarà Prada, Badalona i Sant Feliu de Codines. Complementàriament, es crearà un espai web amb els diferents itineraris, dates, etc., de la ruta, i també se n’editaran uns díptics informatius.