Durant el curs 2019-2020, s'ha consolidat la tendència a l'alça de documents incorporats als repositoris digitals. Destaca, especialment, el repositori institucional de la UPF, amb més de 21.300 documents digitals (articles, tesis, publicacions en congressos, llibres, working papers, treballs dels estudiants, revistes publicades a la UPF i dades primàries de recerca, entre d'altres) en accés obert.

La UPF ha mantingut la seva participació activa en els repositoris cooperatius del CSUC: TDX, RECERCAT, RACO, MDC i MDX.

Repositori institucional de la UPF (e-Repositori)

Durant el curs 2019-2020, s'han concentrat els esforços en el creixement del repositori institucional, amb l'objectiu de recollir, difondre i preservar la producció intel·lectual de la UPF per tal d'augmentar l'impacte i la visibilitat de la recerca feta. En el curs que l'e-Repositori compleix deu anys de funcionament, s'hi han afegit 3.800 nous documents (especialment articles, congressos, treballs dels alumnes i working papers), un increment molt notable. El nombre total de documents consultables al final de curs era de més de 21.300.

L'e-Repositori, el repositori institucional de la Universitat, és un dels proveïdors de publicacions de projectes H2020 i ERC al portal europeu OpenAIRE i compleix tots els requisits demanats per la Unió Europea en el marc de la publicació en accés obert.

Respecte a l'accés obert, cal destacar els bons resultats de publicacions d'accés obert de la UPF. Segons l'Observatori d'Accés Obert, que fa un seguiment de l'estat de l'accés obert de les universitats catalanes, la UPF és la universitat catalana amb millors resultats de publicacions del 2019 en accés obert (65%). I en el rànquing de Leiden 2020, som la tercera universitat de l'estat espanyol amb percentatge d'articles publicats en accés obert.

Materials Docents en Xarxa (MDX)

S'ha continuat treballant en el repositori cooperatiu MDX, que conté materials i recursos digitals resultants de l'activitat docent que es porta a terme a les deu universitats participants. La UPF hi aporta dues col·leccions, amb 127 documents, que es poden consultar tant des d'aquest repositori com des del repositori electrònic institucional. El nombre de documents total consultables a MDX a finals de curs era de més de 7.900.

Memòria Digital de Catalunya (MDC)

A finals de curs hi havia disponibles a l'MDC més de 170 col·leccions de 36 institucions diferents d'arreu de Catalunya que, a més a més, són consultables des de la plataforma Europeana. La UPF hi contribueix amb 8 col·leccions, que contenen més de 4.000 documents.

Revistes catalanes amb accés obert (RACO)

RACO edita 517 revistes de 97 institucions, amb més de 230.000 articles publicats. La UPF hi participa amb 20 títols, que representen un total de més de 5.500 documents. Al novembre es va implementar una nova versió del programari amb codi lliure que usa RACO, Open Journal Systems (OJS). Les principals millores de la nova versió 3.1 es troben en la gestió avançada de les revistes (RACO professional) i també diversos canvis quant a disseny i configuració per a totes les revistes (possibilitat d'assignar ORCID per als autors i núvols de paraules clau dels articles, entre d'altres).

RECERCAT

Amb un augment de 1.000 documents durant aquest curs, RECERCAT permet fer visibles més de 9.300 documents de la UPF en aquest repositori cooperatiu de literatura de recerca de les universitats, participat per 29 institucions de l'àmbit català i que dóna accés a més de 173.000 documents.

Tesis Doctorals en Xarxa (TDX)

TDX és un repositori cooperatiu que dóna accés, en format digital, a tesis doctorals llegides a les universitats de Catalunya. Hi ha més de 31.500 tesis dipositades a TDX. Al llarg del temps, aquest repositori digital s'ha convertit en una eina fonamental per difondre la recerca científica de les universitats catalanes.

El nombre total de tesis de la UPF a juliol del 2020 era de 2.400, amb un augment de 251 tesis respecte al curs anterior.