Durant el curs 2019-2020, la càtedra Pompeu Fabra ha dut a terme, en el marc dels seus objectius generals, les activitats que s’exposen a continuació, agrupades en els seus tres àmbits d’actuació:

Promoció del coneixement i de l’ús de la llengua catalana en la docència i per part dels estudiants

• S’han ofert tres cursos de llengua i cultura catalanes destinats als estudiants internacionals de la UPF a través d’Idiomes UPF: dos mòduls sobre els elements bàsics relatius a la llengua, la cultura i la nació catalanes i un taller més breu sobre la situació de la llengua i la cultura catalanes en el seu context. Aquests cursos, que formen part de l’anomenat Landing Programme de la UPF, van registrar un total de 125 assistents.
  • S’ha garantit la continuïtat d’aquests mòduls de formació per al curs 2020-2021, tenint en compte els resultats satisfactoris de les edicions anteriors.

Producció de recursos de suport a l’aprenentatge i a la millora de la qualitat lingüística

• S’ha dut a terme, en col·laboració amb el CLIK, la segona edició del MOOC sobre llengua, cultura i societat catalanes adreçat a estudiants internacionals. Aquesta segona edició ha incorporat algunes millores, sobretot de caràcter tècnic, i la reestructuració del contingut. Aquest curs en línia obert i massiu, de tres setmanes de durada, es va iniciar el 3 de febrer del 2020 i ha tingut un total de 2.640 inscrits. Segons l’informe de seguiment del MOOC, la valoració global del curs que en fan els participants és, en termes generals, molt positiva.

Dinamització i promoció de l’ús del català i extensió cultural

• Els dies 18 i 19 d’octubre del 2019, es va dur a terme la Cinquena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que duia per títol “Impacte de la mundialització sobre les llengües: el cas del català”. En la Jornada, organitzada per la càtedra Pompeu Fabra, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans, hi van participar com a ponents Guillem López Casasnovas, Marina Porras, Vicent Partal, Margarida Aritzeta i Josep Gifreu. A la jornada, s’hi van inscriure 210 persones entre els dos dies.
  • S’ha preparat, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans, la Sisena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es titularà “Accions polítiques sobre la llengua: adequació i eficàcia", i tindrà lloc els dies 19 i 20 de novembre del 2020. Els ponents que hi participaran són: Avel·lí Flors, Maria Sabaté-Dalmau, Marina Massaguer i Vicent Climent-Ferrando.
  • S’ha actualitzat i s'ha començat a traduir a l’anglès el contingut de la pàgina web de la càtedra Pompeu Fabra.
  • S’han editat i s'han publicat les actes de la Quarta Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es van lliurar durant la Cinquena Jornada científica, els dies 18 i 19 d’octubre del 2019.
  • S’ha preparat l’edició de les actes de la Cinquena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es presentarà i es lliurarà durant la Sisena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra.
  • S’ha treballat, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i el professor Lluís de Yzaguirre, en la proposta de la segona generació del cercador del Portal Pompeu Fabra, que s’implementarà a principis del curs 2020-2021. Aquesta segona generació del cercador incorporarà la cerca sense diacrítics, com fa el DIEC, i una ajuda o guia de l’usuari, entre altres aspectes. El Portal Pompeu Fabra es va crear el curs acadèmic 2018-2019, en col·laboració amb l’IEC, i s’allotja a la xarxa de la UPF. El Portal inclou la versió digital de les Obres completes de Pompeu Fabra (2005-2013).
  • S’ha implementat la traducció a l’anglès del contingut web del Portal Pompeu Fabra.
  • S’ha començat a traduir el motor de cerca del Portal Pompeu Fabra a l’anglès, que es preveu que es pugui implementar a principis de curs 2020-2021.
  • S’ha continuat fent la “Ruta Pompeu Fabra”, una visita guiada dissenyada per David Paloma i Mònica Montserrat, professors de la UAB, que connecta diversos llocs destacats en la vida i l’obra de Pompeu Fabra. La ruta s’ha dividit en tres visites diferents i complementàries: una ruta de mig dia per la ciutat de Barcelona, una altra d’un dia sencer que relliga Prada, Badalona i Sant Feliu de Codines i, finalment, una ruta per Bilbao.