Visualització del contingut web

La Universitat continua potenciant els aspectes de recerca i innovació responsables. Ja sigui en les sessions informatives, en convocatòries competitives, en els cursos organitzats per la CIREP, o en el primer número de la nova revista 360UPF, en què el rector assenyala l’aposta de la Universitat per un model transversal de recerca i innovació, i en què diferents persones relacionades amb la RRI a la Universitat exposen la necessitat d’integrar-la a les activitats científiques de la UPF.

El projecte Higher Education Institutions and Responsible Research and Innovation (HEIRRI), coordinat per Gema Revuelta, directora del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF, és una iniciativa Horitzó2020, centrada en l’ensenyament de la recerca i la innovació responsables (RRI) en diferents contextos universitaris. Al voltant del projecte, s’han dut a terme al llarg dels últims mesos diverses activitats o cursos adreçats a públics diversos de la Universitat. Així, el passat mes de setembre del 2017, es va organitzar per primera vegada a la Universitat una escola d’estiu centrada en l'RRI i la seva integració en la recerca, sota el títol “Per una investigació responsable, RRI”. L’escola d’estiu va reunir gairebé 20 persones de diferents disciplines acadèmiques i va comptar amb la participació d’experts en temes com l’accés obert, la sostenibilitat o la igualtat de gènere. Com a part del curs, també es va organitzar una activitat de participació ciutadana a CosmoCaixa.

El mes de novembre es va organitzar el taller adreçat a personal de la Universitat i enfocat a la reflexió sobre la ciència responsable i com es pot afavorir la seva educació. Més de 50 persones de diferents universitats van participar al taller. A més a més, de setembre a maig s’ha impartit una assignatura sobre RRI dins el màster en Recerca Multidisciplinària en Ciències Experimentals, organitzat per la UPF i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST). Dins d’aquest màster, s’ha ofert l’assignatura Responsible Research and Science Communication. També s’ha inclòs ensenyament en RRI dins el grau en Biologia Humana de la UPF a través de diverses assignatures al llarg d’octubre del 2017, i gener, febrer i març del 2018, a alumnes de 1r., 2n. i 4t. curs. D’altra banda, el gener del 2018 s’ha ofert el curs HEIRRI per a professorat de secundària sobre recerca i innovació responsable, de la mà de l’equip HEIRRI a la UPF.

L’equip també ha organitzat i ha impartit un curs en línia, obert i massiu (MOOC) sobre RRI. Aquest curs, titulat Concepts and Practice of Responsible Research and Innovation, és un dels primers MOOC en línia, totalment gratuït, que s’ha ofert sobre recerca responsable, i ha registrat més de 900 participants.

D’una altra banda, el projecte HEIRRI s’ha presentat a més de 30 esdeveniments mundials, com per exemple a la jornada Un Disseny Universitari per a la Responsabilitat Social de la Universitat Jaume I (Castelló, 2016 i 2017); al congrés CIDUI, organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (Cerdanyola 2016, Girona 2018); al congrés internacional Public Communication of Science and Technology (Dunedin 2018), i molts més.

Alhora, s’estan detectant els projectes de recerca relacionats amb l'RRI i amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), com a mostra del paper proactiu i responsable de la Universitat davant les necessitats presents i futures de la societat. És rellevant mencionar que, al curs vinent (2018-2019), s’impartirà una assignatura transversal a tots els graus de la UPF sobre sostenibilitat.