Visualització del contingut web

L’any 2018 se celebra l’Any Pompeu Fabra, per homenatjar la figura i l’obra de Pompeu Fabra (1868-1948), coincidint amb el 150è. aniversari del seu naixement i amb el centenari de la publicació de la Gramàtica catalana.

Pompeu Fabra, lingüista i gramàtic, va contribuir decisivament a l’ordenació de la llengua catalana, que va codificar, normativitzar, modernitzar i fer apta per als diversos usos i funcions d’una llengua nacional moderna. La celebració de l’Any Pompeu Fabra posa especialment l’èmfasi en l’aportació del Mestre a la llengua catalana, i també remarca el gran arrelament social de la seva figura i la seva obra arreu de Catalunya.

Per tots aquests motius, al llarg del curs acadèmic s’han dut a terme, amb col·laboració amb el Govern de la Generalitat de Catalunya i altres institucions, diferents activitats per recordar i divulgar la trajectòria de Pompeu Fabra.

• Publicació, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans, del Portal Pompeu Fabra, que s’allotja a la xarxa de la UPF i inclou la versió digital de les Obres completes de Pompeu Fabra (2005-2013). La presentació del Portal es va fer el dia 5 de març del 2018.
  • Continuació de la Ruta Pompeu Fabra, una visita guiada dissenyada per David Paloma i Mònica Montserrat, professors de la UAB, que connecta diversos llocs destacats en la vida i l’obra de Pompeu Fabra. La ruta s’ha dividit regularment en dues visites diferents i complementàries: una ruta de mig dia per la ciutat de Barcelona i una altra d’un dia sencer que relliga Prada, Badalona i Sant Feliu de Codines. Com a novetat, aquest any es va oferir també una ruta a Bilbao el dia 9 de juny del 2018.
  • Realització i publicació, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb el finançament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, del còmic Pompeu Fabra. L’aventura de la llengua, sobre la vida i l’obra de Pompeu Fabra. El guió i el text del còmic són obra de Gemma Pauné, i les il·lustracions són d’Oriol Garcia Quera. Aquesta publicació ha estat editada conjuntament per Rafael Dalmau Editors i l’Institut d’Estudis Catalans, i és la tercera de la col·lecció Traç del Temps. El còmic es va presentar el 14 de març del 2018.
  • S’ha finalitzat l’elaboració, s’ha dut a terme i s’ha dinamitzat, en col·laboració amb el CLIK, un MOOC sobre llengua, cultura i societat catalanes adreçat als estudiants internacionals. El MOOC s’ha estructurat en tres mòduls –Economia, societat i estat del benestar; Història, política i mitjans de comunicació, i Llengua, art i cultura. Els dos primers mòduls s’han dividit en dos subapartats, i el tercer, en tres. Els professors que hi han participat són: Oriol Amat i Guillem López Casasnovas (primer mòdul); Tomàs de Montagut i Josep Gifreu (segon mòdul), i Teresa Cabré, Enric Gallén i Eva March (tercer mòdul). Aquest curs en línia obert i massiu es va iniciar el 2 d’abril del 2018 i ha tingut un total de 2.630 inscrits, dels quals 1.556 han seguit el curs de manera regular.
  • Realització, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans, de la Quarta Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es titularà “Projecció de Fabra en l’àmbit catalanoparlant i a l’exterior” i tindrà lloc els dies 18 i 19 d’octubre del 2018.