Curs 2017-2018

La càtedra Pompeu Fabra té com a objectiu fer més explícit el compromís de la UPF amb la catalanitat i donar visibilitat a les activitats de promoció de la llengua i la cultura catalanes que es duen a terme a la Universitat, tant en l’àmbit de la recerca com en l’àmbit de la docència.

Durant el curs 2017-2018 la càtedra Pompeu Fabra ha dut a terme, en el marc dels seus objectius generals, les activitats que s’exposen a continuació, agrupades en els seus tres àmbits d’actuació:

Promoció del coneixement i de l’ús de la llengua catalana en la docència i per part dels estudiants:

• S’han ofert tres cursos de llengua i cultura catalanes destinats als estudiants internacionals de la UPF: dos mòduls sobre els elements bàsics relatius a la llengua, la cultura i la nació catalanes i un taller més breu sobre la situació de la llengua i la cultura catalanes en el seu context. Aquests cursos formen part de l’anomenat Landing Programme de la UPF.
  • S’ha garantit la continuïtat d’aquests mòduls de formació per al curs 2018-2019, tenint en compte els resultats satisfactoris de la primera, la segona i la tercera edicions.

Producció de recursos de suport a l’aprenentatge i a la millora de la qualitat lingüística:

• S’ha finalitzat l’elaboració, s’ha dut a terme i s’ha dinamitzat, en col·laboració amb el CLIK, un MOOC sobre llengua, cultura i societat catalanes, adreçat als estudiants internacionals. El MOOC s’ha estructurat en tres mòduls –Economia, societat i estat del benestar; Història, política i mitjans de comunicació, i Llengua, art i cultura. Aquest curs en línia obert i massiu es va iniciar el 2 d’abril del 2018 i ha tingut un total de 2.630 inscrits, dels quals 1.556 han seguit el curs de manera regular.
  • S’ha començat a treballar en la segona edició del MOOC, que es preveu que s’impartirà durant el curs acadèmic 2018-2019. Aquesta segona edició incorporarà algunes millores –sobretot de caràcter tècnic–, i també se'n poliran alguns aspectes del contingut.

Dinamització i promoció de l’ús del català i extensió cultural

• Els dies 26 i 27 d'octubre del 2017 es va dur a terme la Tercera Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, amb el  títol “El sentiment de pertinença i la llengua”. La Jornada, organitzada per la càtedra Pompeu Fabra, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans, va tractar el tema dels sentiments, les experiències i les percepcions relacionats amb la llengua catalana. Els ponents que hi van participar van ser la Dra. M. Carme Junyent, Gagandeep Singh, Matthew Tree i Najat El Hachmi.
  • S’han publicat les actes de la Segona Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es van lliurar durant la tercera jornada científica, els dies 26 i 27 d’octubre del 2017. Es poden trobar en format paper, i també en format digital a la pàgina web de la càtedra Pompeu Fabra.
  • S’ha preparat la publicació de les actes de la Tercera Jornada de la CPF, que es lliuraran durant la Quarta Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra.
  • S’ha participat en el programa d’activitats de l’Any Fabra, que se celebra el 2018 amb motiu del 150è. aniversari del naixement de Pompeu Fabra. En el marc d’aquest programa s’han desenvolupat les iniciatives següents:

–Realització i publicació, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb el finançament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, del còmic Pompeu Fabra. L’aventura de la llengua, sobre la vida i l’obra de Pompeu Fabra. El guió i el text del còmic són obra de Gemma Pauné, i les il·lustracions, d’Oriol Garcia Quera. Aquesta publicació ha estat editada conjuntament per Rafael Dalmau Editors i l’Institut d’Estudis Catalans, i és la tercera de la col·lecció Traç del Temps. El còmic es va presentar el 14 de març del 2018.

–Publicació, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans, del Portal Pompeu Fabra, que s’allotja a la xarxa de la UPF i que inclou la versió digital de les Obres completes de Pompeu Fabra (2005-2013). La presentació del Portal es va fer el dia 5 de març del 2018.

–Continuació de la “Ruta Pompeu Fabra”, una visita guiada dissenyada per David Paloma i Mònica Montserrat, professors de la UAB, que connecta diversos llocs destacats en la vida i l’obra de Pompeu Fabra. La ruta s’ha dividit regularment en dues visites diferents i complementàries: una ruta de mig dia per la ciutat de Barcelona i una altra d’un dia sencer que relliga Prada, Badalona i Sant Feliu de Codines. Com a novetat, aquest any s’ha ofert també una ruta a Bilbao, el dia 9 de juny del 2018.