Campus de la Ciutadella

S'ha treballat en l'optimització de les infraestructures de computació del campus del Mar i del campus de la Ciutadella. Aquesta acció proporcionarà, per una banda, una gestió més òptima dels recursos i per l'altra permetrà disposar d'un major nombre de recursos per poder-hi llançar treballs de computació amb requeriments més grans.

S’ha ampliat l’ample de banda de les xarxes dels serveis que proporciona l’entorn de virtualització. Això ens permet reduir les finestres de backups de tot l’entorn i proporcionar una comunicació millorada entre les màquines de virtualització i l’espai de disc.

S’ha renovat la infraestructura de disc distribuït, que passa a tenir un PetaByte per als projectes de recerca. Aquesta nova infraestructura proporciona més disc als diferents serveis de suport tecnològic a la recerca, inclosos HPC, virtualització i espai de disc en xarxa. Amb la inclusió de discos de baixa latència també augmenta el rendiment per a tots els entorns.

Campus del Poblenou

Els serveis transversals oferts als investigadors són els següents:

Autenticació amb directori actiu: servei d'autenticació centralitzat per a tots els serveis administrats des de la Unitat d'Informàtica del campus del Poblenou.

Repositoris Bitbucket: unificació de repositoris de versions de codi.

Espai de disc en xarxa compartit: espai de disc complementari al de la resta de la comunitat universitària, el qual funciona per als sistemes operatius Windows, Linux i servidors virtuals delegats: qualsevol grup de recerca del campus pot demanar servidors virtuals per als seus projectes amb gran capacitat de personalització.

Assessorament tècnic: servei per als grups de recerca a l'hora de dissenyar els sistemes informàtics d'un determinat projecte: arquitectura de sistemes, seguretat, pressupostos per a maquinari, etc.

Sistema de backup: contingut de la cabina que dóna servei a la virtualització i l'espai compartit de dades. Aquest es troba al CPD consorciat del CSUC en modalitat de pagament per ús.

Sistema de monitorització: configuració d'un sistema de monitorització i d'alertes compost per diferents eines complementàries, com ara Icinga i Cacti.

Pel que fa al maquinari, durant el curs 2022-2023 s'ha licitat i s'ha adquirit el maquinari del projecte ALiEN del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge. Aquest maquinari s'incorporarà a la infraestructura transversal del campus, que incrementarà notablement la capacitat de càlcul, sobretot pel que fa a computació accelerada per GPU (intel·ligència artificial i deep learning, principalment).

Campus del Mar

A inicis d'aquest curs acadèmic es van posar en marxa dos nodes mixtos de computació/virtualització/IA. Aquests nodes diposen de 48 cores, 1.5 TB de memòria i 1 GPU connectats al sistema d'emmagatzemament. Amb aquests nodes es vol donar resposta a la creixent demanda en:

Processos amb ús molt elevat de memòria

Visualització d'imatges generades per sistemes 3D + temps

Processos d'IA que necessiten de GPU