La Biblioteca/CRAI ha continuat donant suport a la ciència oberta a la UPF fent accions de difusió, formació i manteniment de les infraestructures de suport.

Respecte a l'accés obert, cal destacar els bons resultats de publicacions d'accés obert de la UPF. Segons dades de l'Observatori de l'Accés Obert de les universitats catalanes, la UPF té el 70,2% de publicacions del 2022 en accés obert, per sobre de la mitjana de les universitats catalanes (68,4%).

Gràcies als contractes (acords transformatius) que es van negociar (en l'àmbit de la CRUE) amb les editorials científiques American Chemical Society (ACS), Elsevier, Springer i Wiley, a la UPF es va disposar d’APC gratuïtes per publicar en accés obert a moltes revistes d’aquestes editorials. La UPF també té acords transformatius i descomptes amb altres editorials.

Qualsevol membre del PDI que signi amb filiació UPF i que sigui autor de correspondència pot optar a beneficiar-se'n.

APC gratuïtes gaudides el 2022  (d’acords transformatius i Read & Publish):

• Acords CRUE-CSIC:
    • Elsevier:  50
    • Springer: 26
    • Wiley: 22
    • ACS: 1
  • Acords CSUC:
    • Emerald: 1
  • Acords UPF Read & Publish
    • Cambridge (HSS package): 8

Pel que fa a la millora de les infraestructures, hi ha hagut les novetats següents:

• Ampliació dels centres que participen al CORA-Repositori de Dades de Recerca del CSUC. Es tracta d’un repositori de dades federat i multidisciplinari que permet, a les universitats catalanes i als centres de recerca, publicar conjunts de dades de recerca de manera FAIR i seguint les directrius europees de l’EOSC. Els seus objectius són augmentar l’eficiència i la transparència de la recerca a través d’una ràpida difusió dels conjunts de dades i facilitar-ne la reutilització.
  • Es va actualitzar l’eina DMP, que permet fer plans de gestió de dades, un requeriment dels organismes finançadors.
  • Es va continuar treballant per la interoperabilitat entre el Portal de Producció Científica i l’e-Repositori. Cal destacar que durant aquest curs 2023-2023, a l'e-Repositori, el repositori institucional de la Universitat, s'hi van afegir més de 4.000 nous documents (especialment articles, congressos, treballs dels alumnes i working papers). El nombre total de documents consultables al final de curs a l'e-Repositori era de més de 31.300. L'e-Repositori és un dels proveïdors de publicacions de projectes H2020, Horizon Europe i ERC al portal europeu OpenAIRE, i compleix tots els requisits demanats per la Unió Europea en el marc de la publicació en accés obert.

També es van organitzar activitats amb motiu de la Setmana Internacional de l'Accés Obert 2022 (del 24 al 28 d'octubre), en què es va presentar diferents novetats relacionades amb la ciència oberta:

• Taula rodona "La ciència oberta a la UPF, on som i on anem": experiències al voltant de la ciència oberta per part de PDI de la UPF, i la Biblioteca hi va presentar les darreres novetats (CORA, Repositori de Dades de Recerca, APC, etc.)
  • Webinar "Los beneficios de la ciencia abierta para los investigadores", a càrrec de Bianca Amaro, i altres webinars organitzats per REBIUN
  • Termòmetre de la ciència oberta a la UPF
  • Eutopia Open Research Portal
  • Nova guia sobre ciència oberta

Participació en projectes cooperatius:

Cal destacar la participació en l’aliança EUTOPIA. La Biblioteca/CRAI participa activament en els work packages sobre ciència oberta dels projectes EUTOPIA MORE i EUTOPIA TRAIN.

Es va posar en marxa el portal Catalònica ,que proporciona accés a tota mena de col·leccions digitals de Catalunya. Inclou fons nascuts digitals i digitalitzats que es troben a biblioteques, arxius, museus i tota mena d’institucions: llibres, revistes i diaris, manuscrits, fotografies i un llarg etcètera, que constitueixen la memòria cultural de Catalunya. Funciona com a agregador del portal europeu Europeana.

La UPF proveeix documents del fons de l'e-Repositori, les col·leccions digitalitzades disponibles a MDC i les tesis dipositades a TDX. En total, més de 29.000 documents disponibles a Europa i visibles mundialment.