A continuació es presenten els serveis i les novetats més destacables del curs 2022-2023 (per ordre cronològic):

Nou carnet UPF digital, per als estudiants de nou accés

El curs 2022-2023 es va posar en funcionament el carnet UPF digital per als estudiants de nou accés, que està integrat a la nova aplicació UPF Mòbil.  El carnet digital té les mateixes prestacions que el carnet físic: permet identificar els membres de la comunitat universitària; imprimir, fotocopiar i escanejar a les màquines d'autoservei de la UPF directament des del mòbil; utilitzar el servei de préstec de llibres, portàtils i altres equipaments de la Biblioteca/CRAI, i gaudir d'avantatges i descomptes en serveis comercials.

L'aplicació UPF Mòbil ha anat incorporant noves funcionalitats al llarg del curs, com per exemple la consulta de les notes per part dels estudiants.

L’Aula Global renova la seva interfície gràfica

La plataforma virtual d’aprenentatge va posar en marxa un entorn més àgil, configurable i personalitzat. El nou disseny de la interfície de l’Aula Global facilita l’accés i la visualització des de qualsevol pantalla o dispositiu d'accés.

Setmana Internacional de l'Accés Obert 2022 a la UPF

Del 24 al 28 d'octubre, amb motiu de la Setmana Internacional de l'Accés Obert 2022, la Biblioteca/CRAI va presentar diferents novetats relacionades amb la ciència oberta:

• Taula rodona "La ciència oberta a la UPF, on som i on anem": experiències al voltant de la ciència oberta per part de PDI de la UPF, i la Biblioteca hi va presentar les darreres novetats (CORA, Repositori de Dades de Recerca, APC, etc.)
  • Webinar "Los beneficios de la ciencia abierta para los investigadores", a càrrec de Bianca Amaro, i altres webinars organitzats per REBIUN
  • Termòmetre de la ciència oberta a la UPF
  • Eutopia Open Research Portal
  • Nova guia sobre ciència oberta

Noves funcionalitats del sistema d'impressió

Es van implementar noves funcionalitats per potenciar la mobilitat en TIC i facilitar la interacció dels usuaris amb les impressores:

• Imprimir en mobilitat
  • Desbloquejar la impressora amb el carnet UPF digital
  • Carregar el saldo amb PayPal

Millora en l'obtenció de documents de fora de la UPF: RapidILL

Gràcies a la implementació de l'aplicació RapidILL (de l'empresa EX-libris), al mes de gener es va posar en marxa un nou servei per obtenir documents de fora de la UPF que millora en rapidesa i facilita l'obtenció articles de revista i capítols o fragments de llibres, en format digital, demanant-los directament des d'UPFinder. Els documents digitals arriben al correu de l'usuari en menys de 48 hores (el 90% de les sol·licituds arriben en menys de 24 hores).

Les sol·licituds de documents que no es troben o que són denegades es poden continuar tramitant pel préstec interbibliotecari.

El repositori TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) renova el disseny i incorpora noves funcionalitats

El repositori cooperatiu TDX va canviar la seva imatge a un disseny CORA (Catalan Open Research Area), que comparteixen altres plataformes de ciència oberta de les universitats catalanes. Les millores més destacades van ser:

• Un nou filtre (faceta) per consultar la disponibilitat del text complet
  • Indicadors altmètrics, per saber si la tesi ha estat citada a les xarxes socials
  • L’identificador ORCID dels autors i directors de les tesis

El mes de març es va publicar la tesi número 3.000 de la UPF a TDX. Es tracta de "Population genetics of Copy Number Variant: the case of the Romani population", escrita per Marco Antinucci i dirigida per Francesc Calafell, del Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF.

Es posa a disposició del PDI de la UPF la plantilla DMP (Data Management Plan) per a projectes Horizon Europe

La plantilla de gestió de dades (DMP) es va posar a disposició del personal investigador per ajudar-lo a garantir la gestió adequada de les dades generades durant els projectes de recerca finançats per aquest programa marc per a la recerca i la innovació de la Unió Europea.

Nova actualització del Portal de Producció Científica (PPC)

Es van implementar diverses millores al Portal de Producció Científica (PPC), amb l’objectiu de mantenir actualitzat el perfil dels investigadors de manera més automàtica. També es va activar Unpaywall, un servei que recupera publicacions d’accés obert de més de 50.000 editorials i repositoris d’arreu del món. Això ha permès augmentar un 36% el nombre d’enllaços a publicacions en accés obert, a text complet, des del PPC.

Exposicions bibliogràfiques i prestatges virtuals de la Biblioteca

Aquest curs 2022-2023, la Biblioteca ha organitzat, conjuntament amb professorat de diferents departaments de la UPF, diverses exposicions bibliogràfiques i prestatges virtuals. En destaquem:

• "El terror psicològic en 16:9"
  • "Annie Ernaux, Premi Nobel de Literatura 2022"
  • "Exposició TRANS·fons: la col·lecció trans de la Biblioteca"
  • "100 anys de Joan Fuster (1922-1992)"
  • "Joaquim Jordà"
  • "Pompeu Fabra, 155 anys del seu naixement"
  • "Xavier Rubert de Ventós (1939-2023)"
  • "Dones traductores, dones traduïdes"
  • "Francesc Vicent Garcia, el rector de Vallfogona"
  • "Novel·les gràfiques"