La Biblioteca de la UPF participa intensament (comissions, grups de treball, etc.) en aquestes dues àrees d’activitat:

Àrea de Biblioteques, Informació i Documentació

Aquest curs ha estat l'any de la plena consolidació de l'ús del nou sistema de gestió bibliotecària Alma—, que es va començar a utilitzar per a totes les biblioteques universitàries de Catalunya l'any 2021.

El Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC) comptava, a finals del curs acadèmic, amb més de 5.851.832 registres bibliogràfics. Hi participen 88 institucions. La Biblioteca de la UPF hi ha participat des de la seva creació.

El 2022, el nombre de préstecs consorciats PUC va ser de 16.194.

L'any 2022 va ser un any de rècord a l’equipament GEPA (magatzem cooperatiu), tant en nombre de càrregues com en usos de la col·lecció. S’hi van fer fins a 31 càrregues de documentació i va rebre 809 peticions, 200 més que el 2021. L’ocupació al GEPA va arribar a gairebé el 90% de la seva capacitat total (20.000 metres de prestatges ocupats). Davant aquest alt nivell d’ocupació, els membres del CSUC, juntament amb representants polítics, s’han plantejat la necessitat d’ampliar el magatzem.

Les dades del 2022 de la Biblioteca Digital de Catalunya (BDC) (recursos electrònics que es contracten per a totes les universitats de Catalunya) van ser:

15 institucions
4 M descàrregues de documents
22 bases de dades, +30.000 revistes electròniques, +143.000 llibres electrònics
Despesa de 5,4 M€

Les universitats membres del CSUC van participar en quatre acords transformatius per al període 2021-2024 amb els principals editors a escala mundial: Elsevier, SpringerNature, l’American Chemical Association i Wiley. La principal novetat d’aquests acords és que permeten que la inversió feta perquè els usuaris de les universitats puguin llegir les revistes incloses a l’acord, per un petit increment afegit, puguin també publicar en accés obert, ja que inclouen APC (Article Processing Charges) gratuïtes. L’any 2022 les universitats del CSUC van poder publicar en obert al voltant d’uns 2.228 articles.

Àrea de Ciència Oberta

CORA és l’acrònim de Catalan Open Research Area, un servei nascut el 2021 per disminuir l’esforç d’adaptació als requeriments europeus de ciència oberta, i incrementar la visibilitat de la recerca feta a Catalunya. Sota el paraigua de CORA hi ha el Portal de la Recerca de Catalunya (PRC), el Repositori de Dades de Recerca (RDR), l’eiNa DMP i el repositori de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX). L'any 2022 va ser la consolidació de la imatge de CORA per als serveis de ciència oberta. Així, es van redissenyar les interfícies del PRC, l’eiNa DMP i TDX per adaptar-les a la nova imatge gràfica de CORA, sumant-se d’aquesta manera a l’RDR, que ja la utilitzava des de finals de 2021. En la majoria de casos, a més del canvi d’imatge i de tipografia, la migració a CORA va suposar també una millora d’alguns apartats i de funcionalitats per garantir l’accessibilitat i la facilitat d’ús.

Al CORA - Repositori de Dades de Recerca (RDR), l'any 2022 hi havia 302 datasets publicats.

Al PRC, amb 53 participants entre universitats i centres de recerca, a finals del 2022, hi havia més 726.260 publicacions referenciades.

Durant l'any 2022, va continuar creixent el nombre de documents als repositoris consorciats. El repositori de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX) va arribar a les 38.000 tesis dipositades. El Dipòsit de la Recerca de Catalunya (RECERCAT) contenia 253.353 documents de recerca, de 29 institucions participants.

El repositori de Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO) va arribar a 579 revistes incorporades, amb un total de 261.183 articles (el 99% en accés obert) de 120 institucions participants.

El Repositori de la Memòria Digital de Catalunya (MDC) va assolir la xifra de més de 3,13 milions d’imatges/documents disponibles, organitzats en 186 col·leccions de 39 institucions participants.

A la fi del 2022, el repositori Materials Docents en Xarxa (MDX) contenia 58.702 materials i recursos digitals, resultants de l’activitat docent de les 10 universitats que hi participen.

Formació

• Tercera Jornada sobre Ciència Oberta: Biblioteques i Ciència Ciutadana (6 d'octubre del 2022)
  • CORA.RDR - Taller de Carpentry: Python Intro for Libraries (29 de març del 2023)
  • Protecció de dades i finalitats de recerca. Pràctiques per adoptar a CORA.RDR (25 d'abril i 30 de maig del 2023)