La Biblioteca/CRAI ha continuat donant suport a la ciència oberta a la UPF i impulsant-la.

La Universitat té els millors indicadors d’accés obert respecte a les universitats de l’estat espanyol. Dels articles publicats l’any 2020 recollits a les bases de dades Wos i Scopus, el 73,8% estan en accés obert. Tanmateix, encara cal fer accions de millora per assolir que el 100% de la publicació finançada amb fons públics estigui en obert. Per fer-ho possible, s'ha elaborat un pla d’actuació –Via ràpida cap a l’accés obert a la UPF–, que té l’objectiu d’incrementar fins a un 85% l’indicador d’accés obert per al període 2021-2024. Aquest pla inclou millorar les infraestructures i oferir als investigadors l'Article Processing Charge (APC) gratuït per poder publicar en obert.

Gràcies als nous contractes (acords transformatius) que s'han negociat (en l'àmbit de la CRUE) amb les editorials científiques American Chemical Society (ACS), Elsevier, Springer i Wiley, a la UPF es va disposar d’APC gratuïts per publicar en accés obert a moltes revistes d’aquestes editorials. La UPF també ha fet acords transformatius directament amb altres altres editorials.

Qualsevol membre del PDI que signi amb filiació UPF i que sigui autor de correspondència pot optar a beneficiar-se'n.

APC gaudides el 2021:

• ACS 6
  • Cambridge 6
  • Elsevier 29
  • IEEE 1
  • Springer 24
  • Wiley 16

Pel que fa a la millora de les infraestructures, hi han hagut les novetats següents:

–Ha entrat en funcionament el CORA-Repositori de Dades de Recerca del CSUC (https://dataverse.csuc.cat/dataverse/UPF). Es tracta d’un repositori de dades federat i multidisciplinari que permet, a les universitats catalanes i als centres de recerca, publicar conjunts de dades de recerca de manera FAIR i seguint les directrius europees de l’EOSC.

Els seus objectius són augmentar l’eficiència i la transparència de la recerca a través d’una ràpida difusió dels conjunts de dades i facilitar-ne la reutilització.

–S'ha actualitzat l’eina DMP (https://dmp.csuc.cat/), que permet fer plans de gestió de dades, un requeriment dels organismes finançadors.

–S'ha continuat treballant per la interoperabilitat entre el Portal de Producció Científica i l’e-Repositori.

Cal destacar que durant aquest curs 2021-2022, a l'e-Repositori, el repositori institucional de la Universitat, s'hi van afegir més de 3.000 documents. El nombre total de documents consultables al final de curs era de més de 27.300.

L'e-Repositori és un dels proveïdors de publicacions de projectes H2020, Horizon Europe i ERC al portal europeu OpenAIRE i compleix tots els requisits demanats per la Unió Europea en el marc de la publicació en accés obert.

També s'han organitzat activitats amb motiu de la Setmana Internacional de l'Accés Obert 2021 (del 25 al 29 d'octubre). S'ha fet, a través de l'aliança EUTOPIA, un webinar sobre ciència oberta: Why Open Science and where to get started?. I s'ha presentat el pla d’actuació de la "Via ràpida cap a l’accés obert a la UPF".

Finalment cal destacar la participació en l’aliança EUTOPIA (https://www.upf.edu/web/eutopia). La Biblioteca/CRAI participa activament en els working packages sobre ciència oberta dels projectes EUTOPIA 2050 i EUTOPIA TRAIN.