Al curs 2021-2022, després de mesos d’incertesa i confinaments a causa de la pandèmia, s’ha recuperat la normalitat als campus. Les classes es van iniciar al setembre amb la plena presencialitat de la docència a tots els centres i seguint les indicacions de les autoritats sanitàries, en línia amb la resta d’universitats catalanes.

En aquestes pàgines, hi trobareu les principals actuacions dutes a terme per la UPF durant aquest curs, resumides a continuació:

En l’àmbit de la docència, la Universitat aposta per la innovació docent i pedagògica. Aquest curs, el projecte EDvolució—una aposta per una universitat flexible, transversal, tecnològica i inclusiva— s'ha posat en marxa, amb proves pilot a tots els estudis i, en total, s’hi han adherit 88 assignatures i més de 5.300 estudiants.

En l’àmbit de la recerca, el 2021 la Universitat ha obtingut un total de 111 projectes, el 40% dels quals han estat liderats per dones. El finançament estatal i autonòmic s’ha mantingut estable i s’ha incrementat el d’empreses i institucions; uns resultats possibles gràcies a una aposta institucional per captar i retenir el millor talent, mitjançant convocatòries competitives i un sistema propi de tenure-track. Pel que fa a la transferència de coneixement, aquest curs s’hi ha donat un impuls. Especialment significatiu és el nombre de càtedres, que pràcticament s’ha doblat el primer semestre del 2022.

En l’àmbit de la internacionalització, la Universitat ha impulsat diversos projectes estratègics. Així, la UPF coordinarà “Eutopia More”, el nou projecte de l’aliança Eutopia en el marc de la iniciativa Universitats Europees. També s’ha constituït el Consell Assessor Internacional, que orienta la Universitat sobre iniciatives estratègiques clau per al desenvolupament internacional. I, finalment, s’ha organitzat, conjuntament amb Times Higher Education, la cimera d’universitats europees, un esdeveniment que va projectar la imatge de la UPF al món, en una setmana en què Barcelona acollia la conferència mundial de la UNESCO sobre educació. Més enllà d’aquests projectes, la Universitat continua promovent la mobilitat de la comunitat universitària. El 90% dels estudiants sortint han fet la seva estada amb algun tipus d’ajut mentre es continua diversificant la procedència dels estudiants entrants.

En l’àmbit institucional, aquest curs s’ha recuperat la presencialitat de molts actes, entre els quals la investidura com a doctora honoris causa de la premi Nobel Christiane Nüsslein-Volhard. Així mateix, l’equip de govern ha començat a executar les 136 mesures recollides en el programa electoral del rector com ara l’increment de sinergies amb els centres adscrits, l’aprofitament del talent extraordinari de PDI i PAS o el llançament dels chapters internacionals d’alumni. També s’ha fet una clara aposta per la transparència i, per primer cop en vint anys, s’ha convocat el Claustre fins a tres ocasions en un mateix curs. Els claustrals han escollit la nova síndica de Greuges de la Universitat, la professora Caterina Garcia, i el rector ha obert el debat sobre qüestions prioritàries i de futur per a la comunitat, entre les quals la importància de la docència en català. Totes aquestes qüestions, i altres projectes estratègics com el Mercat del Peix, s’han presentat als responsables d’Universitats i Recerca, a qui també s’ha demanat una millora del finançament del sistema universitari.

En l’àmbit del compromís social i la sostenibilitat, destaquen les accions de suport endegades amb el poble d’Ucraïna des de l’inici de la guerra, tals com la creació del Fons Refugi; la recollida de material als campus; la creació d’un menú solidari; o l’organització de taules rodones, seminaris, debats i cicles especials dels Diàlegs Humanístics sobre aquesta qüestió. Totes aquestes iniciatives se sumen a la tasca de la Universitat per promoure el compromís social i la sostenibilitat en el dia a dia.

Finalment, pel que fa a la comunitat universitària, a les persones que formen part dels campus i que fan la UPF possible, cal destacar que el nou equip de govern ha apostat per una política de distància zero amb tota la comunitat universitària, especialment amb els estudiants, amb qui el rector s’ha reunit en nombroses ocasions (13 visites als campus i reunions amb més de 40 delegats). Pel que fa al PDI, s’ha dut a terme el major nombre d’estabilitzacions, promocions i incorporacions dels darrers deu anys (49 places) i, pel que fa al PAS, les mesures adoptades en aquests darrers quatre anys han permès reduir l’índex de temporalitat del 35% al 14% en el cas del PAS funcionari; i del 49% al 20% en el cas del PAS laboral.

En síntesi, aquest és un resum de les principals activitats de la UPF aquest curs, que trobareu detallades en aquesta memòria.