Durant el curs 2021-2022 i en el marc dels seus objectius generals, la càtedra Pompeu Fabra ha dut a terme, les activitats següents:

Promoció del coneixement i de l’ús de la llengua catalana en la docència i per part dels estudiants

• S’han ofert tres cursos de llengua i cultura catalanes destinats als estudiants internacionals de la Universitat a través d’Idiomes UPF: dos mòduls sobre els elements bàsics relatius a la llengua, la cultura i la nació catalanes, i un taller més breu sobre la situació de la llengua i la cultura catalanes en el seu context. Aquests cursos formen part de l’anomenat Landing Programme de la UPF. Se n’ha garantit la continuïtat per al curs 2022-2023.

Dinamització i promoció de l’ús del català i extensió cultural

• Els dies 4 i 5 de novembre del 2021 es va dur a terme, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans, la Setena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es va titular “Model de llengua, variació lingüística i ensenyament”. A la Jornada, hi van participar com a ponents Miquel Àngel Pradilla, catedràtic de Sociolingüística Catalana de la Universitat Rovira i Virgili i membre de la Secció Filològica de l’IEC; Cinta González, mestra de l’escola Les Pinediques de Taradell; Puri Pinto, filòloga i professora de llengua i literatura catalanes a l’ensenyament secundari, i Jordi Matas, catedràtic de Ciència Política i vicerector de Relacions Institucionals, Comunicació i Política Lingüística de la Universitat de Barcelona. En aquesta edició, la Jornada va ser híbrida i es va dur a terme presencialment a l’Institut d’Estudis Catalans i a la Universitat Pompeu Fabra, i en línia a través de la plataforma Zoom.

• S’han publicat, tant en versió paper com digital, les actes de la Sisena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra: “Accions polítiques sobre la llengua: adequació i eficàcia”, en la qual van participar Avel·lí Flors, Maria Sabaté-Dalmau, Marina Massaguer i Vicent Climent-Ferrando. Aquesta publicació es va presentar durant l’acte d’inauguració de la Setena Jornada.

• Difusió de la publicació de les actes de la Sisena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra a través de la web i les xarxes socials.

• S’ha planificat la Vuitena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra, que es dedicarà al tema del “Compromís de la universitat amb la llengua catalana: reptes i oportunitats”, i tindrà lloc els dies 3 i 4 de novembre del 2022. Enguany, tindrà un format especial: una conferència com a obertura de la Jornada, el dijous dia 3, i dues ponències i una taula rodona de clausura al matí de l’endemà. Tenint en compte l’èxit d’assistents de la Setena Jornada, es preveu tornar a fer-la en format híbrid.

• S’han dissenyat i s'han editat les actes de la Setena Jornada: “Model de llengua, variació lingüística i ensenyament”, tant en suport paper com en format digital. Les actes es presentaran en l’acte d’inauguració de la Vuitena Jornada.

• S’ha finançat i s'ha coordinat el projecte “Els discursos mediàtics sobre multilingüisme a Catalunya. Proposta d’anàlisi”, en el qual han participat Vicent Climent-Ferrando (investigador principal), membre de la càtedra UNESCO de Polítiques Lingüístiques per al Multilingüisme i professor de la UPF; Albert Morales Moreno, professor de la Universitat de Ginebra, i Maria Sabaté-Dalmau, professora de la Universitat de Lleida. El projecte es va iniciar el juliol del 2021 i finalitzarà el juliol del 2022. Un cop acabat, se'n publicaran els resultats a la pàgina web de la càtedra Pompeu Fabra.

• S’està treballant en l’edició i publicació d’un recull de poemes dedicats a Pompeu Fabra, elaborat per August Bover i Jordi Mir, membres de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans.