Visualització del contingut web

Dins les accions previstes per avançar en el respecte per la diversitat i la pluralitat com un dels principis rectors de tota institució universitària, la UPF ha aprovat el “Procediment de canvi de nom de persones transsexuals, transgènere i intersexuals”, que permetrà la utilització del nom d’ús comú en el carnet de la UPF, la intranet, el correu electrònic o les llistes de classe, entre altres.

Al llarg del curs s’han organitzat diverses activitats a l’entorn de tres dates significatives en la lliuta per la igualtat de gènere:

• 25 de novembre: amb motiu del Dia Internacional contra la Violència de Gènere, es va organitzar novament una setmana d’activitats adreçades a tota la comunitat universitària, com ara exposicions, tallers divulgatius i de sensibilització, videofòrums i activitats participatives, com murals contra la violència de gènere.
  • 8 de març: durant la primera setmana de març es van dur a terme nombroses activitats per commemorar el Dia Internacional de les Dones. El programa va comptar amb activitats de tot tipus, entre les quals destaca la presentació del llibre Curs de feminisme per a microones, que va comptar amb la presència de la seva autora, Natza Farré.
  • 17 de maig: amb motiu del Dia Internacional contra l'Homofòbia i la Transfòbia, es van organitzar diferents activitats (xerrades, debats oberts, etc.), a més d’activitats participatives com murals contra l'LGTBIfòbia.

Finalment, a principis de curs es va lliurar el premi al millor treball de fi de grau en temes de gènere del curs 2015-2016, que van guanyar ex aequo Laura Esteve Alguacil, estudiant del doble grau en Economia i Dret, i Clara Alberola Crepel, estudiant del grau en Ciències Polítiques i de l'Administració. La convocatòria del premi s’ha tornat a obrir per a aquest curs 2016-2017 i es preveu que es resolgui al darrer trimestre de l’any.

D’altra banda, la UPF s’ha consolidat com a punt de trobada de l’espai Viquidones UPF, obert a dones i homes que vulguin editar continguts a la Viquipèdia, en qualsevol llengua. L'Espai Viquidones UPF sorgeix fruit de la col·laboració entre UPF Igualtat, el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, l'Amical Wikimedia i Wiquimujeres Grupo de Usuarias.

Des del punt de vista de la formació docent, es van programar accions formatives específques sobre la temàtica d’igualtat, que van tenir 28 inscripcions a:

• Detecció de Violències Masclistes en Joves Universitàries
  • Metodologies i Estratègies per a la Igualtat de Gènere a l'Aula

També s’ha proporcionat una formació específica al PAS en matèria de prevenció i detecció de la violència masclista, en el marc del projecte europeu Universities Supporting Victims of Sexual Violence (USVSV): Training for Sustainable Student Services, del qual la UPF n’és partner associat.

En el marc de la col·laboració interuniversitària en la promoció de les polítiques d’igualtat de gènere, la UPF ha coordinat el grup de treball d’igualtat de gènere de la Xarxa Vives d’Universitats (XVU) amb una agenda de treball centrada en la perspectiva de gènere en la docència i la recerca. Els dies 6 i 7 d’octubre del 2016 va acollir la IV trobada d’aquest grup de treball, en què es va presentar un informe exhaustiu que la XVU ha incorporat en la seva col·lecció de publicacions. En aquest mateix àmbit, la delegada del rector per a les polítiques d’igualtat ha coordinat el grup de treball en perspectiva de gènere de la Comissió de Dona i Ciència del CIC i integra una comissió d’experts de l’AQU que actualment treballa en l’elaboració d’un marc per implementar la perspectiva de gènere en la docència. A la UPF, hi ha actualment en marxa un projecte (PlaCLIK), coordinat entre tots els centres, per a l’elaboració de recursos docents que facilitin al professorat l’aplicació d’aquest enfocament. A més, la delegada del rector ha coordinat un projecte acadèmic dins la XVU per produir guies en perspectiva de gènere per facilitar al PDI la seva incorporació a la docència i a la recerca. Aquest projecte compta amb finançament de la Generalitat de Catalunya i de la Generalitat Valenciana.

Així mateix, la UPF, juntament amb la Universitat de Vic-UCC i l’Institut Diversitas, han coordinat, amb el suport de la Direcció General d’Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, l’elaboració d’una guia per implementar la Llei 11/2014, amb l’objectiu de contribuir a desplegar les polítiques de LGBTI en l’àmbit universitari. Aquesta guia es va discutir amb responsables de les unitats d’igualtat de les diferents  universitats catalanes, amb PDI expert en polítiques de LGBTI i amb associacions del col·lectiu de LGBTI en una jornada que es va celebrar el 22 de maig a la UPF.

Finalment, s’ha completat el procés d’institucionalització de la Unitat d’Igualtat, constituint-la, mitjançat acord del Consell de Govern del 26 d’abril, com  un servei universitari especialitzat, encapçalat per la figura de la directora de la Unitat. Per la seva banda, en la Comissió Permanent de Polítiques d‘Igualtat de Gènere s’ha ampliat la representació tant del PAS com dels alumnes (amb la incorporació d’un estudiant de tercer cicle).