Vés enrere El Consell Europeu de Recerca impulsa la recerca de quatre investigadors de la UPF

En la tercera convocatòria dels ajuts a la recerca Starting Grant que atorga aquesta institució, s'han distingit 427 investigadors d'elit, 24 a l'Estat, 11 dels quals investiguen a Catalunya i quatre pertanyen a la UPF.
25.10.2010

En la tercera convocatòria dels Starting Grant, ajuts a la recerca que atorga el Consell Europeu de Recerca i que enguany han distingit 427 investigadors d'elit, 24 a l'Estat11 dels quals investiguen a Catalunya i quatre pertanyen a la UPF.

Els ajuts es concedeixen a partir d'una acurada selecció realitzada per un grup de científics independents que valora les propostes més innovadores i els investigadors amb més talent. La UPF ha obtingut guardonats en totes els dominis d'expertesa: Ciències Socials, Ciències de la Vida i Ciències Físiques i Enginyeria.

tomas_2010Recerques que s'impulsen a partir d'aquest moment

En ciències de la vida, Tomás Marqués-Bonet, investigador de la Unitat de Biologia Evolutiva del CEXS, endegarà una recerca en què identificarà i caracteritzarà la variabilitat estructural en el genoma dels primats. Tomás Marqués és llicenciat en Biologia per la UB i doctor en Biologia per la UPF (2007). Prové de fer una estada postdoctoral a la Universitat de Washington (Seatle, EUA) amb una beca Marie Curie de la Unió Europea. Segons ell mateix ha manifestat "Estic participant en consorcis per a la seqüènciació del genoma del Neandertal i diversos primats. Els meus interessos se centren en l'estudi de l'evolució del nombre de còpies de les regions variables dels genomes i la seva relació amb la biologia evolutiva i la malaltia."

ssotoDins el domini de ciències socials i humanitats, i més concretament en la categoria: estudi de la complexitat de la ment humana, Salvador Soto Faraco, investigador ICREA i coordinador del Grup de Recerca Multisensorial del DTIC a la UPF des del 2009, centrarà el seu treball en l'estudi de la integració multisensorial pel que fa a l'atenció. Doctorat per la UB (1999) va continuar l'estudi de la integració multisensorial a la Universitat d'Oxford (Regne Unit) i a la Universitat British Columbia (Canadà).

Com també ha comentat Salvador Soto: "Estic interessat en els mecanismes neuronals del comportament i els principis subjacents a la integració d'informació multisensorial. Els humans, igual que altres animals, estan dotats d'una rica varietat de sistemes sensorials com l'oïda, el tacte, la visió, l'olfacte o el gust. Aquests sentits ens permeten representar el món i, per tal de seleccionar, percebre i reaccionar a la informació de manera coherent, el cervell ha de coordinar aquestes diferents fonts d'informació sensorial amb eficàcia".

fernandobronerEn l'àmbit de les ciències socials, Fernando Ariel Broner, investigador del Centre de Recerca en Economia Internacional (CREI) de la UPF, estudiarà els fluxos de capitals a nivell internacional així com els mercats emergents. És matemàtic i físic per al Massachusetts Institute of Technology (MIT) i doctor en Economia per la mateixa institució (2000). Des del 2005 imparteix docència al Departament d'Economia i Empresa de la UPF i al CREI, centre adscrit i participat per la UPF.

Finalment, en l'àmbit de les ciències físiques i enginyeries, Albert Guillén i Fàbregas, investigador ICREA, s'incorporarà aviat al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF. Prové de la Universitat de Cambridge (Regne Unit) i el seu projecte "Finite-Length Information Theory" versa sobre els aspectes no asimptòtics en la Teoria guillende la Informacio de Shannon, una teoria que estableix els límits fonamentals dels sistemes de processament de la informació.

Explica Albert Guillén: "La Teoria de la Informació de Shannon estudia els límits dels sistemes de processament d'informació, que tan sols es poden assolir amb seqüències de longitud infinita. A la pràctica, el processament de la informació es basa en seqüències de longitud finita, i per tant, un estudi detallat de l'impacte que té la longitud de les seqüències en sistemes de comunicació o compressió es important tant a nivell teòric com pràctic".

Aquest projecte pot aportar noves eines i tècniques per resoldre problemes oberts en disciplines en què la Teoria de la Informació es rellevant com ara la bioinformàtica, les ciències de la computació, economia i les neurociències computacionals.

El Consell Europeu de Recerca està integrat per científics d'elit i és l'organisme responsable del finançament dels projectes de recerca científica de la Unió Europea. Per a la present convocatòria Starting Grant dins el setè Programa Marc de la Unió Europea, ha destinat 580 milions d'euros per impulsar la carrera de recerca de 427 investigadors d'excel·lència. Cada projecte seleccionat rebrà un finançament com a màxim de dos milions d'euros per a un període de temps de cinc anys.

Altres e-notícies relacionades:

Dos investigadors de la UPF han estat mereixedors d'un Starting Grant del Consell Europeu de Recerca

Investigadors vinculats a la UPF han rebut ajuts Starting Grant del Consell Europeu de Recerca