Vés enrere La UPF aglutina el 10% del finançament obtingut per les universitats espanyoles al 7è Programa Marc de la UE

La Universitat és l'única amb un volum d'ingressos procedents d'Europa equiparable als obtinguts a nivell estatal i el seus investigadors són altament competitius.
15.07.2013

Figura 1 de l'estudiLa Secretaria General de Ciència, Tecnologia i Innovació ha fet públic un informe que analitza l'evolució de la participació de les universitats espanyoles al 7è Programa Marc (7PM), l'instrument de la Unió Europea per finançar la recerca i la innovació en el període 2007-2013.

L'estudi posa de manifest l'elevada competitivitat dels recercadors de la UPF, atès que, representant únicament a l'entorn de l'1% del professorat del sistema universitari espanyol, aglutinen el 10% del finançament total obtingut per les universitats espanyoles al 7PM (figura 1).

Aquest percentatge únicament és superat per la Universitat Politècnica de Madrid (11%), amb una dimensió a l'entorn de quatre vegades superior.

Les dades del Ministeri d'Economia i Competitivitat mostren que la UPF és també la universitat espanyola que, els darrers anys, ha experimentat un major creixement en el finançament obtingut per les activitats de recerca a Europa: la universitat arriba a multiplicar per quatre els ingressos obtinguts al 6PM (2002-2006).

L'informe també estableix una comparativa entre el finançament obtingut per les universitats a través del 7PM i l'aconseguit en el marc del Plan Nacional de I+D+i, l'eina homòloga a l'Estat. Entre totes les universitats, destaca el cas de la UPF, l'única amb un volum d'ingressos procedents de la competitiva recerca europea equiparable als obtinguts a nivell estatal (figura 2). Fins a l'actualitat, la Universitat ha participat en 95 activitats del 7PM i n'ha liderat 45.

Figura 2 de l'estudiAtenent a la distribució geogràfica, Madrid és la comunitat autònoma amb major percentatge de retorn (30%), seguida de Catalunya (25%) i, a més distància, el País Basc (18%). Les comunitats autònomes amb menor retorn són Ceuta (0%), Extremadura (0,1%), Balears (0,4%) i Múrcia (0,6%).

Finalment, i atès que els programes europeus de recerca i transferència s'obren a una àmplia varietat de públics (universitats, instituts de recerca, PYMEs, ens públics o recercadors a nivell individual però vinculats a alguna institució, entre d'altres), l'informe també aporta dades sobre el perfil de les institucions més eficients a l'Estat espanyol.

En aquest sentit, les empreses són les entitats més competitives (amb un 32% de retorn sobre el total, del qual la meitat correspondria a PYMES). Les segueixen les universitats (23%), centres públics de recerca (14%) i centres tecnològics (12%).