Vés enrere Un seminari internacional reflexiona sobre la situació laboral dels joves en temps de crisi

Organitzat pel grup de recerca en Sociodemografia del Departament de Ciències Polítiques i Socials, se celebra del 3 al 6 de setembre el campus de la Ciutadella.
03.09.2014

El grup de recerca en SOCIODEMOGRAFIA del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, sota la direcció dels professors Daniela Bellani, Queralt Capsada i Luis Ortiz, organitza la 22a. reunió anual de la xarxa europea de recerca ' Transitions-in-Youth' que se celebra del 3 al 6 de setembre al campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra.

La reunió (workshop) posarà especial èmfasi en la recerca al voltant de l'efecte de la crisi econòmica actual sobre les dinàmiques i efectes de la transició de l'educació a la feina, i les repercussions que pot tenir sobre la desigualtat de gènere, origen social o origen ètnic.

Hi intervenen alguns dels millors investigadors dins d'aquest àmbit. La xarxa, formada per membres del MZES (Mannheim, Alemanya), Radboud University (Nijmegen, Holanda), ESRI (Dublín, Irlanda) o la Universitat d'Edimburg (Regne Unit), entre altres, porta debatent la recerca pionera en l'àmbit de la transició de l'educació al treball des del 1993.

Aquesta és una transició que ha esdevingut més complexa fruit del canvi de les societats industrials a les post-industrials, i les seves conseqüències sobre altres àmbits de la vida, com la natalitat, nupcialitat o el risc de diferents contingències al llarg de la trajectòria laboral, són cada vegada més evidents.

imatge_portvell

Crisi econòmica i situació laboral de la població jove

En les últimes dècades, tot i la reducció del pes relatiu de la població jove sobre el total de les societats de l'OCDE i la millora del seu nivell educatiu, s'ha pogut constatar un empitjorament en la seva situació laboral ('Preparing Youth for the 21st. Century, OECD 2011).

Aquest empitjorament es veu reflectit en els ingressos laborals, el risc d'atur o sub-ocupació i el retard en la consolidació de l'individu dins del mercat de treball. L'actual crisi econòmica ha reforçat aquestes tendències, posant encara més de relleu l'estudi de la transició de l'educació al treball, com a font de possibles desigualtats de tot tipus basades en el gènere, l'origen ètnic o l'origen social, entre d'altres.

El 22è  Annual Workshop de la xarxa europea d'investigació  'Transitions in Youth' prestarà atenció a l'efecte de la crisi econòmica sobre les perspectives laborals de la població jove en el moment d'entrada en el mercat de treball. També es focalitzarà entorn del possible efecte de la crisi en la desigualtat d'oportunitats educatives.

Els eixos que aglutinen les contribucions i treballs que es presentaran en el  workshop fan referència, en primer lloc, a l'impacte de la crisi en la participació educativa i la igualtat d'oportunitats; a les diferents dimensions de la transició de l'educació al treball, des de l'atur a la sub-ocupació, passant per l'èxit ocupacional o el fenomen dels NEET  ('neither in employment, education or training'), cada vegada de major interès; i, finalment, a l'efecte de la qualitat de la transició a la feina sobre la pobresa, la formació familiar o la participació política. Tots aquestes temes estan relacionats amb la recerca que actualment estan portant a terme els membres del grup de recerca en SOCIODEMOGRAFIA de la UPF.

Per a més informació:  http://eventia.upf.edu/tiy2014barcelona/