Especialització en Lèxic: lexicologia, lexicografia i terminologia

La lingüística aplicada basada en la descripció del lèxic de les llengües naturals és un camp d'estudi i de treball que obre el pas a la recerca i a la producció de recursos necessaris per a les llengües. És un camp plural en diversos sentits:

• Totes les llengües requereixen disposar de recursos textuals i lèxics de representació de la realitat (corpus, diccionaristerminologia). Aquests recursos d'expressió i comunicació s'actualitzen permanentment a causa del progrés social. El lèxic és el component de les llengües que més ràpidament canvia.

• El lèxic és un reflex de l'estat social de les llengües i de la manera com els grups socials perceben i transmeten la realitat.

• El lèxic és una de les claus per organitzar la informació i per detectar, manualment i automàticament, el contingut més representatiu dels textos tant generals com especialitzats.

Objectius d'aprenentatge

1

Adquirir una formació bàsica en models de descripció del lèxic i en metodologia d'anàlisi del vocabulari (morfologia, semàntica,sintaxi i pragmàtica lèxiques).

2

Adquirir els coneixements adequats i les habilitats necessàries per crear i extreure informació de recursos textuals (corpus) i lèxics (diccionaris) mitjançant l'ús de tecnologies lingüístiques

3

Conèixer algunes línies de treball (aplicacions al lèxic) que es desenvolupen a l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA): lingüística forense, planificació lingüística, dialectologia, elaboració de corpus i diccionaris, neologia, terminologia i creació de tecnologia lingüística.

Professorat

El professorat responsable d'aquesta especialització desenvolupa la seva recerca en el marc dels diferents grups de recerca de l’IULA (Institut de Lingüística Aplicada). Les seves línies de recerca inclouen: terminologia, neologia, lexicografia especialitzada, discurs especialitzat, variació i canvi del lèxic, lexicologia (morfologia, semàntica i sintaxi del lèxic), tecnologies del llenguatge, lingüística computacional i lingüística de corpus, entre altres.

Assignatures

Les assignatures vinculades a l’especialització són les següents:

• Morfologia i lèxic
  • Terminologia, neologia i societat
  • Lèxic i ensenyament de llengües

De les assignatures metodològiques, la següent es recomana especialment:

• Corpus i eines informàtiques

L’estudiant pot escollir entre les altre assignatures metodològiques segons els seus interessos.

Llengües d’instrucció

Les assignatures de l’especialització s’imparteixen generalment en castellà, tot i que es necessari saber prou anglès per poder seguir les assignatures metodològiques i de formació avançada comuna. En el cas d’algunes assignatures, els treballs escrits es poden presentar en altres idiomes, amb prèvia autorització per part del professorat.