Vés enrere La UPF es manté entre les 170 millors universitats del món, segons el rànquing Times Higher Education 2015-2016

La Universitat se situa en la posició 164, una per sobre de l'edició anterior, i millora en la majoria dels indicadors sobre els quals s'elabora la classificació, especialment en els de docència i citacions.
01.10.2015

Puntuació de la UPF en els diferents indicadors. FONT: THETimes Higher Education (THE) acaba de presentar l' edició 2015-2016 del World University Rankings, una de les classificacions més prestigioses i amb més projecció global. La UPF, en aquesta edició, puja una posició respecte a l'any passat (passa de la 165 a la 164), i se situa com a segona universitat espanyola en la llista.

Aquest rànquing anual (enguany publica la seva dotzena edició, que s'ha ampliat fins a 800 institucions) s'elabora a partir de la combinació de tretze indicadors corresponents a cinc grans àrees, ponderades de la manera següent: Docència (30%), Recerca (30%), Internacionalització (7,5%), Transferència (2,5%) i Citacions (30%).

Millora de la UPF en la majoria d'indicadors

Respecte a la puntuació que va obtenir l'any passat en cadascun d'aquests indicadors, la UPF puja en quatre dels cinc ítems (excepte en el de Recerca, que baixa lleugerament), així com en la puntuació general, en què passa de 48,1 a 51,2.

Destaquen els indicadors de Docència, que augmenta del 25,1 al 32,9; el de Citacions (en el qual es mesura l'impacte de les publicacions, i per tant, la influència de la recerca que fa cada institució), que passa del 88,3 al 90,7 i és, de llarg, l'indicador en què més sobresurt la Universitat. L'indicador d' Internacionalització es manté elevat, per sobre de 63.

Segueix el domini anglosaxó

L'edició 2015-2016 del rànquing del THE mostra, una vegada més, el domini de les universitats anglosaxones. Les deu primeres posicions són per a les universitats següents: Institut de Tecnologia de Califòrnia, Oxford, Stanford, Cambridge, MIT, Harvard, Princeton, Imperial College London, ETH Zurich-Swiss Federal Institute of Technology Zurich i Universitat de Chicago.

A escala espanyola, un total de 25 universitats apareixen en el rànquing. Entre les dues-centes primeres institucions, trobem la Universitat Autònoma de Barcelona, en la posició 146; la UPF (164) i la Universitat de Barcelona (174). En la franja del 301 a la 350, apareixen l'Autònoma de Madrid i la Universitat de Navarra, mentre que les universitats Complutense de Madrid, Politècnica de Catalunya, Rovira i Virgili i València es troben entre el 401 i 500.

Diferents orientacions dels rànquings de prestigi

El rànquing del THE, com el de Quacquarelli Symonds (QS), tot i considerar la docència, posen el focus en la recerca i en la reputació de les institucions. Hi ha rànquings clarament orientats a la recerca (Leiden o Scimago); l'Academic Ranking of World Universities (més conegut com a rànquing de Xangai), dóna molta importància a indicadors com ara el nombre d'antics alumnes que compten amb un premi Nobel.

D'atres busquen allunyar-se de les classificacions tancades d'universitats i prioritzen que sigui l'usuari que elabori la seva pròpia llista, en funció dels indicadors que triï (aquest és el cas de l'U-Multirank, promogut per la Unió Europea; o de l'U-ranking, la seva versió espanyola impulsada per l'IVIE i la Fundació BBVA). En l'àmbit estatal, també destaquen iniciatives com el rànquing de la Fundació CyD.

Altres e-notícies relacionades:

> La UPF es manté com l'única universitat espanyola entre al Top 200 del rànquing Times Higher Education