Vés enrere Jaume Casals aborda la relació entre universitats i territori a la cimera anual de líders acadèmics organitzada per Times Higher Education

El rector de la UPF va participar en un panel on va debatre amb experts de reconegut prestigi sobre com combinar el perfil internacional d'una universitat i el seu lligam amb la comunitat local.
02.10.2015

" Universitats i Ciutats" és el títol de la ponència que el rector de la UPF, Jaume Casals, va presentar a la cimera anual de líders acadèmics que Times Higher Education va organitzar a la Universitat de Melbourne del 30 de setembre al 2 d'octubre del 2015.

rector melbourne 2016-volteadaA la seva ponència, el rector va fer referència a tres models d'universitats de recerca en funció del seu lligam amb les seves ciutats. Un primer model " identity" en què la universitat i la ciutat són virtualment el mateix (com podria ser el cas d'Oxford o Berkeley); un segon model " sky" en què les universitats han esdevingut, en sí mateixes, grans barris annexos a la ciutat (Harvard, Georgetown o, en un entorn més proper, la UAB); i, finalment, un model " territorial cooperation", en què les universitats s'han integrat urbanísticament dins de la ciutat i on,  alhora, exerceixen la seva influència sobre aquesta. Les universitats Johns Hopkins, la Universitat de Melbourne o la mateixa UPF formarien part d'aquest tercer grup.

Per al rector, els programes acadèmics de les universitats que formen part d'aquesta tercera categoria han de tenir present que són elements essencials de la ciutat on s'ubiquen i que, d'alguna manera, els seus programes acadèmics han de reflectir aquest estatus. En d'altres paraules, a l'hora de formular les seves estratègies acadèmiques, les universitats del model de cooperació territorial haurien de tenir present la ciutat de la qual formen part; un requisit que no cal que compleixin les universitats de les altres dues categories. Així, per al rector, els estudis urbans, les ciències socials o els àmbits de la salut i de la cultura no només s'haurien d'integrar en els programes d'aquestes universitats sinó que s'haurien d'orientar a les necessitats d'aquesta.

Un cop finalitzades les ponències individuals, la taula va exposar diferents estratègies per combinar el perfil internacional d'una universitat i el seu lligam amb el territori més proper. El debat va ser moderat per Simon Gaskell, president i director de la Queen Mary University of London; i va comptar també amb les intervencions de Derek Douglas, vicepresident de participació cívica a la Universitat de Chicago i Cheryl de la Rey, vicerectora de la Universitat de Pretoria.

Les estratègies i reptes de les universitats joves de recerca, a debat a la UPF

La UPF celebra el seu 25è. aniversari al llarg d'aquest curs amb un programa d'activitats que gira al voltant de tres grans eixos: la internacionalització, els alumni i la presentació pública del Pla Estratègic. En el marc del primer d'aquests eixos, els propers 6 i 7 d'abril del 2016, la UPF acollirà la tercera cimera d'universitats joves, promoguda també per Times Higher Education.

La possibilitat d'acollir a la UPF la cimera anual d'universitats joves és una excel·lent oportunitat per incrementar substancialment la projecció internacional de la institució i, alhora, emmarcar el debat sobre els reptes i oportunitats que, específicament, han d'afrontar les universitats més joves.