Presentació

La Universitat Pompeu Fabra ha organitzat un conjunt d'activitats per commemorar el setè centenari de la mort de Ramon Llull aquest 2016, d'acord amb la seva vocació d'universitat catalana, clarament compromesa amb les humanitats i amb el lligam entre ciències i lletres.

El nucli temàtic de les activitats gira a l'entorn de l'impacte de la figura i obra de Ramon Llull en el món de les arts -especialment les arts plàstiques, la música i la dansa- en l'època contemporània. Les activitats presentades volen, d'una banda, donar a conèixer la vida i obra d'aquest singular personatge, un referent ineludible del diàleg interreligiós i intercultural amb un model de pensament que, per a molts, representa un clar precedent del llenguatge informàtic. D'altra banda, amb aquestes activitats la UPF també vol contribuir a visualitzar l'impacte i la fascinació que ha generat la figura de Llull en nombrosos artistes contemporanis.

La Comissió impulsora dels actes de celebració de l'Any Llull a la UPF, creada per resolució del rector el 6 de març del 2015, és l'encarregada de coordinar, gestionar i desenvolupar aquestes iniciatives. La comissió està formada per:

• Prof. Amador Vega, professor del Departament d'Humanitats, que actua com a president de la comissió a més de Comissari de l'Any Llull a la UPF.
  • Prof. Pelegrí Viader, secretari general
  • Prof. Javier Aparicio, Delegat de Cultura
  • Prof. Ivan Pintor, professor del Departament de Comunicació

Activitats a la UPF

En commemoració del 700 anys de la mort de Ramon Llull (Mallorca 1232-1316), la Universitat Pompeu Fabra se suma a les celebracions de l'Any Llull, promogut per la Generalitat de Catalunya, l'Institut Ramon Llull i el Govern de les Illes Balears, amb les següents d'activitats:

1. Instal·lació de l'escultura "L'escala de l'enteniment", de l'artista Alfonso Alzamora, al campus de la Ciutadella
  2. Sessió pública del seminari sobre l'Ars Magna de Ramon Llull, amb el ballarí i coreògraf Cesc Gelabert
  3. Inauguració de l'exposició "La màquina de pensar: Ramon Llull i l'ars combinatoria", al CCCB

30 de març del 2016

La peça forma part de l'exposició que Alfonso Alzamora dedicarà a la figura de Ramon Llull i que s'exhibirà a l'Espai VolART2 de la Fundació Vila Casas entre el 5 de maig i el 17 de juliol del 2016. L'obra, inspirada en el sistema científic de Llull, representa els diferents graus del saber i la distància que separa el coneixement sensible de l'intel·ligible.

L'acte de presentació de la instal·lació va tenir lloc el 30 de març a la sala de graus Albert Calsamiglia. L'acte va estar presidit per Jaume Casals, rector de la UPF, i va comptar amb la presència de Santi Vila; conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya; Antoni Vila Casas, president de la Fundació Vila Casas; Amador Vega, comissari de l'Any Llull a la Universitat; Alfonso Alzamora, autor de l'obra; Núria Basi, presidenta del Consell Social de la UPF; Pelegrí Viader, secretari general de la Universitat; Javier Aparicio, delegat de Cultura, juntament amb familiars i amics de l'artista i altres membres de la comunitat universitària.

> Reportatge sobre la inaguració de l'escultura

Galeria fotogràfica de l'acte

> Vídeo "L'escala de l'enteniment. Alfonso Alzamora", que explica en primera persona el procés de creació i elaboració de l'escultura

2. Sessió pública del seminari sobre l'Ars Magna de Ramon Llull

15 de juny del 2016

La sessió tindrà lloc a l'aula 23.103 de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella i és oberta a tota la comunitat. Comptarà amb la participació del ballarí i coreògraf Cesc Gelabert, a més dels professors de la UPF Amador Vega i Ivan Pintor.

El seminari forma part del Màster en Estudis Comparatius de Art, Literatura i Pensament del departament d'Humanitats de la UPF.

3. Inauguració de l'exposició: "La màquina de pensar: Ramon Llull i l'ars combinatoria", al CCCB, amb coproducció del ZKM (Center for Art and Media) de Karlsruhe i la UPF

Des del 13 de juliol del 2016

El professor Amador Vega és el comissari d'una exposició que parteix de l'estudi del pensament de Llull per remarcar, a través d'un recorregut dinàmic i sonor, la seva principal aportació: la idea segons la qual tot està connectat. Aquesta tesi va constituir un model de ciència universal amb gran recorregut i impacte, sobretot al Renaixement, i fins als inicis de la informàtica, l'art computacional i la poesia permutatòria actual. L'exposició ha comptat amb la col·laboració del Grup de Tecnologies Interactives de la UPF que, dirigit pel professor Josep Blat, ha participat activament en una de les instal·lacions del recorregut.