Vés enrere Dret, Memòria i Patrimoni: aprenentatge vivencial en l'educació en dret - DRET

Dret, Memòria i Patrimoni: aprenentatge vivencial en l'educació en dret - DRET

Experiència que combina l’aprenentatge a l’aula amb l'aprenentatge experiencial amb la visita a espais de memòria de l’Empordà i del Rosselló.

11.12.2023

Aquest projecte es va gestar amb l’objectiu d’implicar els estudiants en el seu aprenentatge a partir d’una experiència que vincula la reflexió i la comprensió amb l'acció. Els estudiants comparteixen el procés d'aprenentatge de manera que, tant ells mateixos com els seus companys i professors, continuen aprenent activament de les seves experiències amb el grup. L'aprenentatge experiencial es reconeix, per tant, com un model d'educació holística i integral, que s'adreça a l'estudiant en totes les seves facetes com a persona.

El projecte es va estructurar en tres fases: treball previ sobre el tema a l’aula i a casa amb l’acompanyament dels docents (pràctiques de l’assignatura i un breu assaig sobre el concepte de camp de concentració de Giorgio Agamben), viatge per visitar els espais de memòria, i  redacció d’una assaig sobre el tema. Els treballs realitzats pels estudiants mostren la recerca realitzada, l’aprenentatge assolit i la seva implicació intel·lectual.

El viatge va ser un èxit. Hi van participar vint i tres estudiants. A Portbou van visitar l’estació de tren i el Memorial Walter Benjamin. A Ribesaltes, van visitar el memorial del camp de concentració. La visita va ser lliure però acompanyada en tot moment pels professors. Finalment, es va fer una sessió de debat i conclusions. Durant els viatges d’anada i de tornada es van jugar dos Kahoots que van servir per generar cohesió i confiança entre els diferents participants.

Després del viatge, els estudiants van haver de redactar un assaig de 5 pàgines on analitzaven l’experiència del viatge a la llum de les lectures de Walter Benjamin sobre història, memòria i de Giorgio Agamben sobre l’estat d’excepció i el camp de concentració. Per fer-ho, se’ls va encoratjar a pensar autònomament, a desenvolupar el seu pensament crític i a contradir tant la bibliografia com les idees dels docents.

Pel que fa a l’avaluació, tots els estudiants van obtenir un retorn per part dels docents en forma de comentaris. En alguns casos, els assajos van ser treballats en tutories. L’examen final va consistir en una redacció sobre temes que ja s’havien tractat en l’itinerari segle XX, i els estudiants van demostrar haver après amb el treball de recerca, durant el viatge i també amb el retorn per part dels docents.

Conclusions:

Aquest projecte ha contribuït a que els estudiants que hi han participat es responsabilitzin del seu aprenentatge fent recerca bibliogràfica sobre els episodis de la història europea que es van tractar i sobre la seva dimensió jurídica. A més a més, una vivència com un viatge, encara que sigui de 12 hores, també posa en joc les emocions i les relacions interpersonals. En el viatge els estudiants van estar acompanyats pels professors, que van dirigir la mirada, responent preguntes i organitzant les visites, en autobús o a peu. Això fa augmentar la seva implicació emocional i intel·lectual en el procés d’aprenentatge, cosa que es reflecteix en les preguntes formulades durant el viatge, però sobretot en els treballs de recerca entregats. Aquests resultats són comprovables amb la consulta dels treballs realitzats pels estudiants, que combinen recerca, pensament crític, impressions del viatge i la seva opinió sobre l’experiència.

Equip:

• Alfons Aragoneses
  • Elisabet Velo

Paraules clau:

Experiential learning, memòria democràtica, història, drets humans, exilis.

Materials generats: