Vés enrere Utilització del recurs del joc d’escapada per finalitzar un ABP- MEDICINA I CIÈNCIES DE LA VIDA

El joc d’escapada o Escape Room s’ha convertit en un joc social, però també pot constituir un recurs d’aprenentatge que fomenti les habilitats socials, el raonament, la destresa i la retenció dels continguts educatius.

05.12.2023

Dins del Màster d’Indústria Farmacèutica i Biotecnològica es plantgen casos d’ABP de tres sessions cada un per anar treballant el contingut que es va veient a classe al llarg del trimestre. L’escape room s’emmarca en la tercera sessió d’aquests casos ABP. L’activitat es programa al final del trimestre amb l’objectiu d’alleugerir la pressió i la quantitat de feina que tenen els alumnes al finalitzar el trimestre.  En aquest sentit la gamificació, o ludificació, millora la seva motivació, la cohesió de grup, així com la capacitat de lideratge, alliberant en part la tensió a la que estan sotmesos.

Els alumnes van passar una sèrie de proves relacionant conceptes, trobant les respostes correctes, contestant preguntes múltiples de manera amena i divertida. La metodologia del joc d’escapament constitueix un recurs pedagògic per assolir el coneixement en una determinada àrea i a avaluar-lo de manera eficient. El resultat ha estat molt satisfactori, encara que pel següent curs es poden introduir millores com per exemple gravar en un vídeo introductori per emmarcar el joc.

Conclusions:

Tot i que el projecte requereix de molta preparació, un cop elaborat es pot utilitzar noves vegades amb el mateix format o, aprofitant el disseny de les estacions, i variant el contingut a treballar. Cal destacar que no és un recurs per emprar o generalitzar en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’assignatura, perquè pot perdre el seu impacte.

Aquest mètode suposa un tancament més motivacional pels estudiants, així com ajuda a millorar la satisfacció, a l’hora que repassa els continguts i habilitats bàsiques de l’assignatura.

Per finalitzar, aquesta experiència permet generar nous espais d’aprenentatge més complexos i dinàmics. Això facilita treballar competències específiques i també transversals, millorant el perfil competencial dels i les estudiants.

Equip:

• Elisabet Rosell i Vives
  • Alexandre Ripoll Vazquez
  • Maria Angeles Sierra Jimenez
  • Bernhard Felix Paetzold

Paraules clau:

Joc d’escapada, ludificació, Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

Materials generats:

• Poster presentat al congrés CIDUI 2023