Vés enrere Ja es pot visualitzar el material produït a la primera jornada del Cicle de reflexió i debat sobre docència universitària

La jornada “Ensenyar a la Universitat. Repassant pràctiques d'ensenyament i proposant alternatives de millora” va tenir lloc el 14 de novembre del 2023 al Campus del Poblenou

18.12.2023

El convidat, Francesc Imbernón, Muñoz, catedràtic de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona, va parlar sobre quins reptes planteja la universitat del futur, aprofundint sobre què funciona i què no en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

A tall de resum, oferim algunes pinzellades sobre el contingut de la conferència:

• Què ensenyaré, com ho faré i on és. Aprenentatge fora de l'aula en la línia dels principis de l'Heutagogia (Hase i Kenyon, 2000)
  • Millor distribuir un tema en diverses classes que donar-lo tot en una: una classe s'ha de deixar inacabada, com les sèries, ja que els processos mentals no tancats es recorden més que els no tancats (efecte Zeigarmik)
  • La docència de la pregunta: Quan un professor/a explica el que fa és donar respostes, mentre que quan ensenya hauria de provocar preguntes. Hem de passar a la docència de la pregunta (“Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes”, de Paulo Freire i Antonio Faundez)
  • L'ésser humà no aprèn per transmissió verbal, sinó que aprèn construint el coneixement, a partir de coneixements previs. Sobre un coneixement antic es construeix un coneixement nou i sobre aquest, un altre de nou. Els límits de la cognició humana (la Llei de Miller)
  • El que l’alumnat ha de fer per aprovar ha de ser el mateix que el que ha de fer per aprendre (alineament educatiu)
  • Els 4 principis bàsics de la universitat del segle XXI són:
  1. L’alumnat és subjecte del seu aprenentatge: aprendre a partir de l’experiència amb sentit
  2. El professorat sempre ha de crear espais de diàleg i participació: aprendre experimentant activament i fent pensar
  3. La relació condiciona el contingut: Accessibilitat
  4. El mètode de treball forma part del contingut. Aprendre vicàriament

Els millors professors universitaris (Ken Bain) motiven, respecten i confien, ajuden els estudiants a ser reflexius i oberts, tenen expectatives que junts poden fer coses i que els estudiants són capaços de ser bons professionals, i fomenten l’aprenentatge per participació, entre altres característiques.

Com deia Einstein: “La bogeria és continuar fent el mateix i esperar resultats diferents”. Com a professors i professores no hauríem de permetre el que deia Dewey: “Si ensenyem avui als estudiants de la mateixa manera com els ensenyàvem ahir, els robem el futur”.

Després de la conferència i el debat posterior, es va enregistrar una conversa entre el convidat i el vicerector de Planificació Acadèmica i d'Estudiants, Sergi Torner.

La propera sessió del cicle està prevista pel segon trimestre d’aquest curs i versarà sobre l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge.

Més informació:

• Visita la web del Cicle
  • Imbernón Muñoz, Francesc (2012). La formación del profesorado universitario: orientaciones y desorientaciones. Las prácticas de formación del profesorado universitario. En J. Bautista Martínez (Coord.), Innovación en la universidad: prácticas, políticas y retóricas (pp. 85-104). Graó.
  • Imbernón Muñoz, Francesc, i Guerrero Romera, Catalina (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? RED. Revista de Educación a Distancia, 56, Artic. 11.

04. Educació de qualitat