Vés enrere Èxit de participació a la primera escola d’estiu sobre RRI

Èxit de participació a la primera escola d’estiu sobre RRI

Del 12 al 15 de setembre ha tingut lloc l’Escola d’Estiu sobre Investigació i Innovació Responsables (RRI, per les seves sigles en anglès) a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Aquest curs ha estat la primera prova pilot per validar els materials educatius elaborats per la UPF dins del marc del projecte europeu HEIRRI (Higher Education Institutions and RRI).
15.09.2017

L’objectiu d’aquest programa docent ha estat ajudar als investigadors a reflexionar sobre el concepte de responsabilitat en el procés de la R+D+i, i a integrar aquesta reflexió en les seves rutines professionals d’una manera pràctica. Les 15 persones participants que han cursat aquesta formació al llarg d’una setmana intensiva provenen de disciplines diverses (ciències experimentals, ciències polítiques, humanitats, traducció, etc.) i el seu nivell d’experiència en recerca és també variat (estudiants de doctorat, professorat i personal de recerca sènior, gestors d’investigació i personal de l’administració, etc.).

Per estimular la col·laboració multidisciplinar, el curs s’ha centrat en un tema inspirador i transversal: l’envelliment. Per tractar diferents aspectes del concepte responsabilitat el programa ha comptat amb la participació d’experts en ètica de la recerca, igualtat de gènere en ciència, sostenibilitat, public engagement i open access. El resultat final han estat tres propostes de recerca, dissenyades en grups de treball multidisciplinars, en les que s’han integrat  els diferents aspectes de la RRI de manera pràctica.

El curs ha utilitzat metodologies docents innovadores centrades en el paper actiu – reflexiu però també pràctic –  per part de l’estudiant. Entre d’altres, s’ha inclòs una dinàmica de Jigsaw, un Walkshop i un Cafè Científic. Aquest últim s’ha realitzat a CosmoCaixa i ha comptat amb la participació de diferents stakeholders (o grups de persones interessades), com ara voluntaris de l’associació AsVol i d’Obra Social “la Caixa”, la Fundació Pasqual Maragall, l’Institut Guttmann, EIT-Health i centres cívics.

Aquest programa docent ha estat coorganitzat pel Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat i el Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, juntament amb el CLIK (Center for Learning Innovation and Knowledge). L’equip docent estava integrat per Gema Revuelta i Mar Carrió (directores), Gemma Rodríguez, Amelia Larkins i Nuria Saladié. Han col·laborat també el Vicerector de Recerca i Doctorat de la UPF, Enric Vallduví; la directora de la Unitat d’Igualtat de Gènere de la UPF, Tània Verge, i el Vicepresident de la Comissió Interna de Revisió Ètica de Projectes (CIREP), Josep Blat. A l’activitat del Jigsaw, es va comptar amb l’expertise de Mar Garreta, la Responsable de la Biblioteca del Campus Universitari Mar; Jordi Sunyer, el responsable del programa de Salut infantil d’ISGlobal, i Mar Escarrabill, comunicadora científica i col·laboradora de l’Observatori de Bioètica i Dret.