Vés enrere Jornada "Pràctiques d'Innovació Docent a la Universitat"

Jornada "Pràctiques d'Innovació Docent a la Universitat"

Compartint experiències d'Innovació Docent a la UPF en el marc de la Jornada "Pràctiques d'Innovació Docent a la Universitat"
09.02.2017

El passat dia 15 de febrer es va celebrar la Jornada "Pràctiques d'Innovació Docent a la Universitat". L'acte, organitzat pel CLIK al campus de la Ciutadella, va comptar amb més de 80 assistents i ponents per compartir experiències i iniciatives d'innovació docent a la universitat realitzades pel professorat de la UPF en el marc del PlaQuid 2015-2016.

El curs 2015-2016 es van presentar 80 propostes a la convocatòria institucional de suport a la innovació docent, i 48 van obtenir resolució positiva i recursos pel seu desenvolupament. A la Jornada van tenir l'oportunitat de difondre els resultats els projectes que es van justificar el 2016, dels quals 37 projectes van presentar els seus resultats en format pòster, a més de les 7 iniciatives presentades com a comunicació oral.

Cada curs, el centre celebra una sessió per presentar experiències d'innovació dels plans per a la innovació. Enguany el format  ha permès visibilitzar el conjunt de les iniciatives, comptar amb una taula amb experts externs, obrir un debat al voltant de les perspectives, impactes i complexitat de la innovació docent a la universitat, i incorporar la innovació social en el marc de la innovació docent. Així com incorporar la connexió d'equips docents i tècnics, coneixement i tecnologia, al voltant de projectes d'innovació que requereixen un ús intensiu de la tecnologia. Així mateix, per primera vegada s'ha relitzat un pòster per a cada un dels projectes elaborats, amb la participació d'estudiants en pràctiques en la síntesi de les idees de cada projecte, aportant la mirada dels estudiants de la innovació a la docència.

La benvinguda a càrrec de la vicerectora de docència i ordenació acadèmica, Mireia Trenchs, i la vicerectora de responsabilitat social i promoció, Mònica Figueras, que van ressaltar, a més de l'impuls instutucional de suport a la innovació docent de la UPF, el caliu i to festiu de l'activitat, l'oportunitat de difondre coneixement, les línies estratègiques i transversals que els projectes reforçaven i el compromís amb una docència de qualitat, malgrat els esforços que això suposava.

Així mateix, es va fer palès el treball transversal en els projectes d'innovació docent i l'exploració de la dimensió social en la innovació docent que representa una oportunitat per donar resposta a necessitats reals i autèntiques. Posar l'accent en el compromís de les universitats en els Objectius pel Desenvolupament Sostenible (ODS) és una apel·lació directa al compromís de les universitats. El Placlik recull línies específiques en línia amb el marc de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.

La taula rodona "Perspectives d'innovació docent a la universitat", moderada pel director del CLIK, Manel Jiménez, va comptar amb experts externs de tres universitats (la UB, la UPC i la URL), amb una perspectiva diversa al voltant de la innovació a la universitat, des del perfil docent, d'un grup d'innovació docent i l'impacte social i comunitari:

• Dra. Teresa Pagès. Responsable de la secció Universitat de l'ICE de la UB. Les competències per a la Docència Universitària: el cas de la innovació docent. L'experiència del Grup Interuniversitari en Formació Docent (GIFD)
  • Dr. Antoni Pérez Poch. Sots director de l'ICE de la UPC.  La perspectiva d'un grup d'Innovació a la Universitat. Grup RIMA UPC.
  • Dra. Mireia Civis. Investigadora principal de la línia d'impacte comunitari de grup de recerca consolidat PSITIC (URL). La perspectiva social, la innovació social a la Universitat.

Els ponents van posar l'accent en la competència docent innovadora, la importància de la formació, l'autoavaluació, el paper de les agències de qualitat en el seu reconeixement i la incidència en la trajectòria i currículum del PDI. També van destacar la importància del disseny de les accions per competències, a més de la incidència d'aquesta importància en la millora de l'aprenentatge i la promoció curricular de l'alumnat, tot posant l'accent en la importància de com valorar la innovació docent. Així com considerar l'adequació de la universitat als nous perfils dels alumnes que ara estan a les aules de primària i secundària implica el repte de repensar la innovació a la universitat i avançar cap un model d'innovació col·laborativa i amb impacte social.

La segona part de la jornada es va dedicar a "La Innovació docent a la UPF. PlaQuid 2015-2016", donant pas a les set comunicacions orals de les iniciatives d'innovació docent seleccionades: 4 projectes de modalitat A (innovació docent a l'aula), 2 de modalitat B (qualitat educativa) i 1 modalitat C (projectes transversals d'innovació):

• Jordi Garcia Ojalvo. Ciències de la Salut i de la Vida - ESUP
  • Pilar Medina. Comunicació, Mireia Schroder estudiant de la UPF i l'Adrià Jurada, educador de l'Associació AEIRaval
  • Alberto Carrio. Dret
  • Mar Carrió. Ciències de la Salut i de la Vida