Vés enrere 10 recursos per conèixer la nova ortografia i gramàtica del català

10 recursos per conèixer la nova ortografia i gramàtica del català

Des de l’Àmbit del Multilingüisme del CLIK us proposem una sèrie de recursos per aprendre, consultar i contrastar les noves normes de la Gramàtica i l’Ortografia de l’Institut d’Estudis Catalans.
22.07.2017

1. Els interactius del diari Ara: Dissenyats per Albert Pla Nualart, responsable lingüístic del diari Ara, i el seu equip de correctors, els interactius de l’Ara expliquen les noves regles gramaticals i ortogràfiques d’una manera lúdica i fonamentada.

2. Dictats per a treballar les noves normes d’ortografia: Elaborats per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat. Dictats en línia per a diferents nivells.

3. Taules informatives i exemples de l’ésAdir: L'ésAdir ja està adaptat a les noves normes: s'hi han fet 161 modificacions, especialment en fitxes que contenien algun accent diacrític o guionet.

4. Fitxes de l’Optimot: Recull les novetats ortogràfiques relacionades amb els accents i dièresis, l’apostrofació, els mots prefixats i compostos, les aglutinacions i els guionets. A més, el servei d’atenció personalitzada de l’Optimot respon als dubtes dels usuaris de manera personalitzada.

5. Presentació i mostra representativa d’algunes novetats de la Gramàtica de la llengua catalana: Recull de les novetats més destacables de la Gramàtica elaborat per l’Oficina de Gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans.

6. Presentació de la nova versió de l'Ortografia: Recull de les novetats més destacables de l’Ortografia elaborat per la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans.

7. Modificacions en les entrades del DIEC2: Recull de les novetats de l’Ortografia introduïdes al Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans. Els elements destacats en groc recullen les novetats.

8. Text complet de la nova ortografia del català: Elaborat per l’Institut d’Estudis Catalans. Aquest format resulta molt útil als professionals de la llengua que volen utilitzar el “control+b” per localitzar les respostes als seus dubtes.

9. Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC): Aquesta versió del DIEC2 ja incorpora la nova normativa ortogràfica de l’Institut d’Estudis Catalans. El DIEC2 en línia s’actualitza amb els canvis de l’Ortografia catalana.

10. Enciclopèdia Catalana: El Gran Diccionari de la Llengua Catalana (GDLC) ja està actualitzat segons la nova Ortografia catalana de l’IEC. Per tal de facilitar el canvi i que el cercador trobi també les formes que han esdevingut incorrectes amb la nova ortografia, el GDLC ha afegit a les entrades modificades una nota indicant quina n’era la forma anterior.

Què en diuen els mitjans de comunicació?

El 2017 són molts (però no tots) els mitjans catalans han començat a aplicar les normes aprovades per l'IEC:

La UPF i la nova normativa del català

La voluntat de la universitat és fer difusió de la nova Gramàtica i Ortografia de l'IEC i informar la comunitat universitària de les novetats més destacables. En aquest sentit, l’Àmbit del Multilingüisme, la unitat responsable de l’aplicació de la política lingüística de la Universitat, va participar del 3 al 7 de juliol en el curs “El que volem saber de la nova normativa del català”, on s’analitzaven les principals novetats de la Gramàtica i l’Ortografia de 2016.