Vés enrere ApS-U8 Sevilla 2017: "Enderrocant Murs. El compromís de la Universitat amb la justícia social i el desenvolupament sostenible"

Els dies 13 i 14 d’octubre d’aquest 2017 es va celebrar a Sevilla el VIII Congrés Nacional i III Internacional d’Aprenentatge-Servei Universitari.

27.10.2017

ApS-U8 Sevilla sota el lema “Enderrocant Murs. El compromís de la Universitat amb la justícia social i el desenvolupament sostenible”, ha estat organitzada per la Universitat Pablo Olavide, la Universitat de Sevilla, la Universitat Loyola Andalucía i el CES Cardenal Spínola CEU.

Durant dos dies va aplegar més de 200 participants procedents d’universitats espanyoles i d’arreu del món,  professionals amb interès i experiència en la recerca i en l’aplicació de la metodologia ApS a la docència universitària.

El congrés va comptar amb conferències plenàries on es van presentar, entre altres, iniciatives internacionals com la de la Universitat de Califòrnia-San Diego, que va comptar amb la presència de la professora Olga Vásquez, amb l’experiència La Capsa màgica. Va ser una oportunitat per conèixer perspectives d’estudi i de recerca des del punt de vista sociocultural de l’ApS, amb l’aportació del professor José Luis Lalueza (UAB).

La UPF va presentar la iniciativa “Estudis de Comunicació de la UPF en clau d'innovació social: iniciatives docents amb metodologia aprenentatge-servei en grau i màster”, elaborada entre la Vicerectora pel Compromís Social i la Igualtat, Mònica Figueras-Maz, el Centre per a la Innovació en l’Aprenentatge i el Coneixement , CLIK, (Carme Hernández Escolano i Manel Jiménez Morales) i professorat del Departament de Comunicació (Pilar Medina Bravo, Beatriz Garcia Cortés, Rafael Pedraza Jiménez i Josep M. Palau Riberaygua).

Carme Hernández (CLIK) va ser l’encarregada de presentar l’anàlisi de com els estudis de Comunicació de la UPF han introduït dinàmiques d’innovació social que en la majoria de casos han adoptat la metodologia d’Aprenentatge-Servei (ApS) en contextos diversos.

L’estudi presentat s’ha portat a terme a partir d’un conjunt de 12 iniciatives d’innovació social a la UPF entre els anys 2014-2017 (6 de l’àmbit de la UCA de Comunicació, cinc de les quals aplicades amb metodologia ApS). El 50% de les experiències corresponen a aquesta àrea de coneixement, la comunicació, motiu pel que s’ha escollit per a la seva anàlisi.

La valoració del professorat de Comunicació sobre la metodologia ApS ha estat altament satisfactòria, la més compacta de la mostra utilitzada. Amb tot, serà necessari en el futur obtenir valoracions de l’alumnat, així com de les entitats i usuaris del servei per identificar la seva percepció i obtenir indicadors de millora per a la consolidació d’aquestes iniciatives.