“El sentiment de pertinença i la llengua”

La Tercera Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra aborda el tema dels sentiments, les experiències i les percepcions relacionats amb la llengua catalana. La Jornada parteix del principi que les persones presten una atenció especial i una estimació prioritària a allò que consideren propi. La incorporació de les persones nouvingudes a la societat catalana els comporta necessàriament una adaptació al context que els acull. Aquesta adaptació es produeix en diversos àmbits, entre els quals un de molt important és l’àmbit de la comunicació. Poder-se comunicar amb els parlants de la comunitat d’acollida en la llengua pròpia del territori és un factor clau per a la integració. Es pot afirmar que en qualsevol comunitat com més elements es comparteixen més possibilitats hi ha de sentir-s’hi bé i plenament integrat. I tot això sense necessitat d’abandonar la llengua i la cultura d’origen.La càtedra Pompeu Fabra de la UPF organitza, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), la seva tercera jornada científica, amb l’objectiu de difondre i promoure la llengua catalana i l’obra de Pompeu Fabra.

Programa de la Jornada

Dia: 26 d’octubre

Lloc: sala Prat de la Riba  de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47. Barcelona)

18.30 h    Inauguració de la Jornada, a càrrec de Jaume Casals,  rector de la Universitat Pompeu Fabra; Joandomènec Ros, president de l'Institut d'Estudis Catalans, i Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya

18.50 h    Obertura de la Jornada, a càrrec de Teresa Cabré, directora de la càtedra Pompeu Fabra i presidenta de la Secció Filològica de l'IEC

19.00 h   Conferència inaugural "La llengua, signe d'identitat transmissible i acumulable", a càrrec de Carme Junyent, professora de la Universitat de Barcelona i directora del Grup d'Estudi de Llengües Amenaçades (GELA)

20.30 h   Còctel de benvinguda al pati de l’IEC

Dia: 27 d’octubre

Lloc: auditori, campus de la Ciutadella, Universitat Pompeu Fabra (Ramon Trias Fargas, 25-27)

09.00 h  Conferència “Un sikh a Catalunya”, a càrrec de Gagandeep Singh, portaveu i divulgador de la comunitat sikh a Barcelona i mediador intercultural a l’Ajuntament de Barcelona

10.15 h  Pausa

10.45 h  Conferència “El poder de les llengües, a Catalunya i més enllà”, a càrrec de Matthew Tree, escriptor, autor de llibres com ara “Com explicar aquest país als estrangers” i col·laborador de radio i televisió

12.00 h Conferència “Arrelar llegint”, a càrrec de Najat El Hachmi, escriptora, autora de llibres com “Jo també sóc catalana” o “L'últim patriarca” (premi Ramon Llull de novel·la el 2008)

13.15 h  Debat i conclusions

14.00 h Fi de la jornada

L’assistència a la Jornada és gratuïta però cal inscriure-s'hi prèviament.

Tots els assistents rebran un certificat d’assistència.

Amb el patrocini de:

ACTES DE LA TERCERA JORNADA DE LA CÀTEDRA POMPEU FABRA