Segona Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra

"El multilingüisme en blanc i negre"

Barcelona, 10 i 11 de novembre de 2016

La càtedra Pompeu Fabra de la UPF organitza, en col·laboració amb el Consell Europeu de les Llengües (CEL/ELC) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), la seva segona jornada científica, amb l’objectiu de difondre i promoure la llengua catalana i l’obra de Pompeu Fabra.

La Segona Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra està dedicada a l’anàlisi del multilingüisme: el multilingüisme com a concepte, com a fet real i com a opció política.

És un fet inqüestionable que les societats d’avui dia són totes multilingües, ja sigui perquè l’arribada de noves persones aporta una diversitat cultural i lingüística evident, ja sigui perquè les necessitats comunicatives en el context de la globalització requereix que els individus siguin multilingües.

Tot i que la presència simultània de diverses llengües i cultures en un mateix territori i l’impuls del coneixement de llengües per a la comunicació en contextos internacionals s’ha d’interpretar com un bé ecològic i una riquesa cultural, també pot ser el detonant de conflictes d’interessos i sobretot de jerarquitzacions lingüístiques al més sovint determinades per factors de poder econòmic o polític.

El cert és que el pas de societats monolingües a societats plurilingües requereix una gestió molt atenta per tal que no en surtin perjudicades unes llengües, especialment la llengua de vehiculació territorial, i beneficiades unes altres.  Una gestió adequada passa per donar a cada llengua l’espai comunicatiu que li correspon i fer que es respecti aquest espai.

En aquesta Segona Jornada es debatran els pros i els contres del multilingüisme, els seus beneficis i els seus efectes col·laterals, la coherència i les contradiccions de la seva gestió, les aportacions positives i les conseqüències socials i lingüístiques. I dins d’aquest panorama multilingüe s’analitzarà el paper que la llengua catalana, en tant que llengua pròpia, hauria d’ocupar en aquest marc, i es discutirà si efectivament l’ocupa; i s’analitzaran, també, les polítiques que es duen a terme en els àmbits acadèmics.

Dia: 10 de novembre

Lloc: sala Prat de la Riba  de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47. Barcelona)

18.30 h Inauguració de la Jornada, a càrrec de Jaume Casals,  rector de la Universitat Pompeu Fabra; Joandomènec Ros, president de l'Institut d'Estudis Catalans, i Arcadi Navarro, secretari d'Universitats de la Generalitat de Catalunya

18.50 h Obertura de la Jornada, a càrrec de Manuel Célio Conceiçao, President del Consell Europeu de les Llengües i professor de la Universitat d'Algarve i Teresa Cabré, directora de la càtedra Pompeu Fabra i presidenta de la Secció Filològica de l'IEC

19.00 h Conferència inaugural a càrrec de Manuel Célio Conceiçao, President del Consell Europeu de les Llengües i professor de la Universitat d'Algarve

20.30 h Còctel de benvinguda al pati de l’IEC

Dia: 11 de novembre

Lloc: sala polivalent de l'edifici Mercè Rodoreda, campus de la Ciutadella (carrer Ramon Trias Fargas, 25-27. Barcelona)

9.00-10.15 h Conferència “El multilingüisme en blanc i negre: els conceptes” a càrrec d'Anne- Claude Berthoud, antiga vicepresidenta i actual membre d'honor del CEL i professora de la Universitat de Lausanne

10.15-10.45 h Pausa

10.45-12.00 h ConferènciaEl multilingüisme en blanc i negre: les polítiques acadèmiques” a càrrec de Mireia Trenchs, professora de las Universitat Pompeu Fabra i vicerectora de docència i ordenació acadèmica

12.00-13.15 h Conferència  “El multilingüisme en blanc i negre: les dades” a càrrec de  Xavier Vila, sociolingüista, professor de la Universitat de Barcelona i director del CUSC

13.15-14.00 h Debat i conclusions

L’assistència a la Jornada és gratuïta però cal inscriure-s'hi prèviament. Tots els presents rebran un certificat d’assistència.

Díptic de la jornada

Enllaços d'interès

Vídeo de l'ascensor ELEVEN (Conferència Anne-Claude Berthoud)

Crònica de la Segona Jornada de la CPF per Teresa Tort a lliureimillor.cat

"El multilingüisme en blanc i negre’. Notes, observacions i cabòries"

Publicació de les actes de la Segona Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra

El multilingüisme en blanc i negre. (2017). En Actes de la II Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra. Barcelona 10 i 11 de novembre del 2016. Barcelona: Càtedra Pompeu Fabra. Universitat Pompeu Fabra.