Vés enrere Presentant ZMAT3, un nou actor en la lluita contra el càncer

Presentant ZMAT3, un nou actor en la lluita contra el càncer

L'estudi codirigit per Ana Janic, líder del Laboratori de Biologia del Càncer del MELIS-UPF, dissecciona el paper de ZMAT3, un gen supressor de tumors regulat per p53, que participa en la resposta normal del nostre organisme per a prevenir el desenvolupament de limfomes, leucèmies i altres càncers.

16.02.2024

Un nou estudi internacional codirigit per Ana Janic, cap del Grup de Biologia del Càncer del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la Universitat Pompeu Fabra, i investigadors del Walter and Eliza Hall Institute (WEHI) d'Austràlia desxifra el paper de la proteïna ZMAT3 com a supressor tumoral. ZMAT3 participa en la resposta normal del nostre organisme desencadenada per p53 per a prevenir el càncer.

La meitat dels càncers del món estan relacionats amb mutacions en el gen supressor de tumors p53. Les persones que hereten mutacions en el gen p53 s'enfronten a un risc significativament alt de desenvolupar diversos tipus de càncer. L'estudi, publicat a la revista Cell Death and Differentiation, dissecciona els mecanismes pels quals p53 frena el desenvolupament del càncer identificant la connexió entre el gen p53 i el gen ZMAT3, essencial per a la seva eficàcia en la prevenció del desenvolupament de limfomes, leucèmies i altres càncers diversos.

Malgrat ser un supressor de tumors, l'activitat de ZMAT3 és menys pronunciada que la de p53, ja que la seva pèrdua no provoca càncer per se. Però la seva capacitat per a prevenir tumors es posa de manifest quan les accions dependents de p53 -com provocar la mort cel·lular o detenir el creixement cel·lular- es desactiven al mateix temps.

Combinant l’experiència en biologia del càncer i bioinformàtica, aquesta recerca demostra que ZMAT3 contribueix al creixement tumoral regulant molts ARN missatgers que funcionen en bucle, activant respostes cel·lulars controlades per p53.

No és una sola proteïna, sinó un grup de proteïnes amb moltes funcions importants, les que col·laboren amb p53 per a impedir el creixement del càncer

"El nostre estudi ha demostrat, per primera vegada, que no és una sola proteïna, sinó un grup de proteïnes amb moltes funcions importants, les que col·laboren amb p53 per a impedir el creixement del càncer; en lloc de limitar-se a detenir la divisió cel·lular o provocar la mort cel·lular, treballen juntament amb ZMAT3 per a regular el processament de l'ARN missatger. Explorar com funcionen conjuntament aquests processos és un pas important per a entendre com p53 impedeix el desenvolupament de tumors. I, una vegada que ho entenguem, podrem utilitzar aquest coneixement per a desenvolupar millors tractaments contra el càncer", afirma Ana Janic, que ha codirigit l'estudi.

Els resultats d'aquesta recerca, que compta amb el suport de l'Agència Estatal de Recerca (AEI), el Programa de Captació de Talent Investigador de la Fundació "la Caixa", la Xarxa Australiana de Fenómica, el Consell Nacional Australià de Salut i Recerca Mèdica (NHMRC), la Societat Americana de Leucèmia i Limfoma, el Consell del Càncer de Victoria i la Societat Sueca del Càncer, posen de manifest la importància de comptar amb una resposta cel·lular coordinada mediata per p53 per a la supressió tumoral. Alguna cosa que podria repercutir en el disseny de futures estratègies per a desenvolupar teràpies més eficaces per a tractar el càncer.

03. Salut i benestar