Vés enrere Marc Suárez Calvet impartirà la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana

Marc Suárez Calvet impartirà la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana

Marc Suárez Calvet, neuròleg clínic i neurocientífic, pronunciarà la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana “Té la micròglia la clau per aturar la malaltia d’Alzheimer?” el 7 d'octubre a les 11 h.
29.09.2021

Dijous 7 d'octubre a les 11.00 hores tindrà lloc l’acte d’inauguració del curs 2021-2022 del grau en Biologia Humana, en què Marc Suárez Calvet, neuròleg clínic i neurocientífic de la Fundació Pasqual Maragall i del Brain Research Center, pronunciarà la lliçó “Té la micròglia la clau per aturar la malaltia d’Alzheimer?”. L’acte acadèmic tindrà lloc a la sala Josep Marull del Campus Universitari Mar. Es retransmetrà per streaming en aquest enllaç.

Resum de la lliçó

Durant massa temps, el rol de la immunitat innata i de la microglia a la malaltia d'Alzheimer ha passat inadvertit i —fins fa poc temps— no ha estat una de les prioritats de la recerca en aquest camp. Curiosament, el descobridor de la microglia, Pío del Río Hortega, també ha estat injustament relegat a la invisibilitat durant molt de temps, malgrat ser una de les figures més importants de la història en la neurociència.

Actualment sabem que existeix una gran diversitat a les cèl·lules de la microglia i que el seu paper a la malaltia d'Alzheimer pot ser una arma de doble tall: mentre alguns fenotips de microglia semblen ser perjudicials per a la malaltia, altres fenotips poden ajudar a frenar-la. En concret, l'expressió del receptor TREM2 a la microglia podria conferir a aquestes cèl·lules un paper protector en l'Alzheimer. Actualment, existeixen fàrmacs en desenvolupament que tenen com a diana terapèutica augmentar la funció de TREM2.

Aquesta lliçó inaugural del grau en Biologia Humana de la UPF no només servirà per a analitzar la diversitat de la microglia i el seu paper en l'Alzheimer, sinó també per a reivindicar figures de científics com Pío del Río Hortega i destacar la importància de la diversitat en la ciència.

Breu biografia del ponent

Marc Suárez Calvet és neuròleg clínic i neurocientífic. Es va unir a BBRC i a la FPM al 2018. La seva recerca se centra a entendre els mecanismes moleculars de la neurodegeneració, així com el desenvolupament de biomarcadors líquids (LCR i sang) per a malalties neurodegeneratives. Actualment, és líder del grup "Translational Neurology and biomarkers". A més, és neuròleg clínic a l’Hospital del Mar (Barcelona), especialitzat en la malaltia d’Alzheimer i altres malalties neurodegeneratives.

És llicenciat en Medicina (UAB) i Bioquímica (UB), especialitzat en Neurociència a l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, i Doctor summum cum laude (UAB). Va treballar a la DZNE i a la Universitat Ludwig-Maximilians de Munic. Com a metge, va ser visitant a l’Hospital General de Massachusetts, a l’escola de Medicina de Harvard a Boston i al Centre d’Investigació sobre Demències de l’Hospital Nacional de Neurologia i Neurocirurgia de Londres. Ha combinat la seva experiència clínica amb una intensa activitat com a investigador bàsic.