Vés enrere Primera jornada UPF Entrepeneurs: compartint experiències sobre transferència en Ciències de la Vida

La jornada va tractar sobre la creació d’empreses de base tecnològica i la col·laboració Universitat-Empresa en l’àmbit de les Ciències de la Vida.
21.06.2018

El passat dimarts 19 de juny va tenir lloc la primera jornada UPF Entrepreneurs organitzada per UPF Ventures i la Unitat d’Innovació UPF Business Shuttle al PRBB. L’objectiu de la trobada, dirigida a investigadors, professors, doctorands i estudiants, era promoure la creació d’empreses de base tecnològica i la col·laboració Universitat-Empresa en l’àmbit de les Ciències de la Vida.

En primer lloc, Mònica de Forn, directora de la Unitat d’Innovació de la UPF Business Shuttle i Alex Casta, CEO d’UPF Ventures, van presentar els objectius de la jornada. A continuació, Mamen Carmona, Tech Transfer Manager a la UPF Business Shuttle, va parlar sobre la col·laboració entre la UPF i l’empresa i va exposar breument què fan a la unitat de transferència i com poden ajudar als investigadors.

Tot seguit, Esther Riambau, directora de Ciències de la Vida a UPF Ventures, va fer una introducció a l’emprenedoria, repassant els passos necessaris per passar de la idea al negoci. Va explicar les diferències entre una spin-off i una start-up, el procés de creació d’una empresa biotecnològica, les formes de finançament i les incompatibilitats, entre d’altres temes.

L’acte central de la jornada va ser la taula rodona “D’Investigador@ a Emprenedor@”, que va comptar amb la participació de Miguel López-Botet, Catedràtic de la UPF i cap del servei d’Immunologia de l’Hospital del Mar; Lluís Armengol, CSO, CEO i fundador de qGenomics i Sílvia Frutos, COO i fundadora de ProteoDesign.

Valoren molt positivament l'experiència en la creació d’una empresa, especialment l’aprenentatge al llarg del procés

D’entrada, Miguel López-Botet va explicar els seus acords de llicència amb diferents companyies interessades en anticossos monoclonals i com ha evolucionat el contacte entre les empreses i els centres acadèmics al llarg del temps.

A continuació, Sílvia Frutos va parlar sobre com van desenvolupar una tecnologia i van decidir fundar una empresa a Barcelona, va destacar la importància d’incorporar una persona amb coneixement sobre el món de l’empresa des del començament.

D’altra banda, Lluis Armengol és un dels fundadors d’una spin-off del CRG i la UPF que ofereix diagnòstic utilitzant diferents tècniques com els arrays, la seqüenciació o la biòpsia líquida. Va emfatitzar que fan recerca dins la companyia i com han anat incorporant diferents perfils a l’equip de l’empresa.

Al torn obert de preguntes els ponents van oferir consells basats en la seva experiència. Van parlar sobre els ajuts públics que han aconseguit, normalment en forma de préstecs; la importància de disposar d’una xarxa de contactes i de saber generar confiança als clients i als inversors. D’altra banda van relatar com van fer el business plan, que els va permetre concretar i materialitzar les idees i analitzar el mercat. Quan valoren la seva experiència en la creació d’una empresa la consideren molt positiva, especialment l’aprenentatge al llarg del procés, tot i que cal un gran compromís i implicació.

Els investigadors poden desenvolupar una visió per detectar els casos en els que una tecnologia es pot dur més enllà del nivell acadèmic

En quant a la relació amb la indústria, Miguel López-Botet va reflexionar sobre com els investigadors poden desenvolupar una visió per detectar els casos en els que una tecnologia es pot dur més enllà del nivell acadèmic. A vegades pot ser difícil combinar la visió d’un investigador de recerca bàsica i la transferència. N’és un exemple el cas de les publicacions, ja que d’una banda cal publicar el més aviat possible, però a vegades pot ser necessari esperar i rebre un assessorament per poder protegir la tecnologia que s’ha desenvolupat.

Finalment, la jornada va concloure amb un aperitiu que va permetre als assistents acabar de compartir impressions i experiències en un ambient distès.