Vés enrere Gema Revuelta forma part del Grup Motor de Ciència Ciutadana del Ministeri d'Universitats

El grup de treball està format per quinze membres de diferents àrees del coneixement i amb àmplia experiència en projectes de Ciència Ciutadana.

25.07.2022

El Grup motor de Ciència Ciutadana, creat pel Ministeri d'Universitats, està format per quinze membres de diferents àrees del coneixement i amb àmplia experiència en projectes de Ciència Ciutadana. Gema Revuelta, directora del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF) és membre d'aquest Grup motor per invitació del Ministeri des de la seva constitució el passat mes de març.

El grup de treball té com a objectiu promoure la Ciència Ciutadana en l'àmbit universitari i està format per investigadors i investigadores de diferents universitats públiques espanyoles i altres organitzacions (Universitat de Barcelona, Universitat Politècnica de Madrid, Universitat de Saragossa, Universitat d'Alcalá, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Pablo de Olavide, Universitat Carles III), i també personalitats d'altres entitats públiques com la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) o el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), i la fundació, privada i sense ànim de lucre, Ibercivis, co-coordinadora del Grup Motor de Ciència Ciutadana.

El grup de treball té com a objectiu promoure la Ciència Ciutadana en l'àmbit universitari i està format per investigadors i investigadores de diferents universitats públiques espanyoles i altres organitzacions.

“La Ciència Ciutadana facilita la participació de la societat en totes les fases de la recerca potenciant els seus resultats. A més, millora l'enteniment mutu entre la comunitat científica i la ciutadania. Les universitats tenim un paper clau en el desenvolupament de la ciència ciutadana, però per a poder avançar necessitem d'un context legal i formatiu favorable”, explica Gema Revuelta.

El seu primer objectiu va ser treballar el disseny i els continguts d'un curs d'estiu de la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), "Ciència Ciutadana i Universitats", que va tenir lloc els dies 11, 12 i 13 de juliol a Santander. El curs va establir les bases d'una estratègia estatal conjunta amb el Ministeri de Ciència i Innovació per a impulsar la Ciència Ciutadana en, des de i amb les universitats espanyoles, que culminarà amb una trobada nacional/internacional.

A l'abril el grup es va reunir amb el ministre Subirats, que va afirmar que "aquest grup de treball és molt important perquè reforça el que ara volem plasmar en la nova Llei orgànica on incorporarem la Ciència Ciutadana i la Ciència Oberta i comptar amb la complicitat de les persones que componen aquest grup motor, que porten molt temps ja treballant en això, és essencial. No serem capaços d'avançar si no incorporem la Ciència Ciutadana en el propi diagnòstic i respostes als reptes que ofereix aquest segle".

El Ministeri d'Universitats vol que aquests treballs siguin el germen que potenciï la Ciència Ciutadana dins el sistema universitari espanyol per a democratitzar el coneixement i la ciència que es produeix a les universitats, amb un enfocament de drets, ecologia i justícia social. A més, la ciència ciutadana aconsegueix relacionar de manera directa els avanços científics amb els problemes reals que tenim a la societat i les solucions per a afrontar-los.

Més informació.