ES géneros discursivos cotidianos / EN everyday life genres / FR genres discursifs du quotidien / DE Alltagstextsorten

En un context d’aprenentatge de llengües, els gèneres discursius per comunicar-se es defineixen com a productes lingüístics socioculturalment situats relacionats amb la producció habitual del dia a dia del parlant, no regulats per cap mena d’aprenentatge formal. Una nota, un missatge de wasap o una conversa col·loquial són exemples de gèneres quotidians, també anomenats autèntics. Així, es diferencien dels gèneres didactitzats (adaptats per a l’ensenyament-aprenentatge d’una llengua) i dels gèneres escolars.

Pel mode de comunicació, es distingeix entre gèneres discursius orals (debats, converses, anècdotes, entrevistes, presentacions públiques, etc.), escrits (cartes al director, informes, instruccions d'ús, etc.) o multimodals (missatges electrònics personals, blogs, pàgines web professionals, etc.).

Referències

• Ciapuscio, Guiomar E.  (1994), Tipos textuales, Buenos Aires: Instituto de Lingüística de la Facultad de Filosofía y Letras, Cátedra de Semiología, Ciclo Básico Común, Universidad de Buenos Aires.
  • Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Biblioteca Nueva.