Vés enrere Jose A. Moreno defensa una tesi sobre think tanks i la (in)acció climàtica

Jose A. Moreno defensa una tesi sobre think tanks i la (in)acció climàtica

Amb qualificació de cum laude i dirigida per la Dra. Núria Almirón Roig, la tesi aborda l’impacte polític i la influència dels think tanks a la premsa.

19.12.2023

El membre de CritiCC, Jose Antonio Moreno Cabezudo, va defensar en castellà i en anglès la investigació ‘El Clima De Las Élites. Cobertura Periodística Y Percepción Política De Los Think Tanks Contrarios A La Acción Climática En Europa’. La defensa de tesi es va dur a terme a l’auditori del Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

En l’explicació del procés de recerca, l’investigador va ressaltar l’existència d’una xarxa complexa d’obstruccionisme, font de referència del negacionisme climàtic. En la seva anàlisi, Moreno Cabezudo va examinar 1,516 notes periodístiques relacionades amb think tanks, investigació que va complementar amb qüestionaris i entrevistes a membres i equips del Parlament Europeu.

En l’anàlisi de la informació recollida, l’investigador va comprovar com capçaleres rellevants de la premsa europea reproduïen idees dels think tanks, els quals se citaven en qualitat d’experts. En aquests textos, els laboratoris d’idees transmetien crítiques a activistes i figures públiques, a les polítiques climàtiques o a la ciència compromesa amb les accions contra el canvi climàtic, fet que afavoreix i sosté les altes emissions de les elits.

El tribunal va estar conformat pel Dr. Miquel Rodrigo Alsina (Universitat Pompeu Fabra) en qualitat de President, la Dra. Rosalba Mancinas Chávez (Universidad de Sevilla) a la secretaria, i el Dr. Bruce Toby Andrew Miller (Universidad Riverside de Califòrnia) com a vocal. En atorgar la màxima nota a la investigació, el jurat va valorar-ne la redacció i estructura, així com l’èmfasi en l’ús del llenguatge inclusiu i els valors de reflexió reposada i compromís amb la mateixa investigació. Així mateix, el tribunal va valorar la potencialitat futura de la recerca, desplegable en múltiples línies d’investigació. A la vegada, Jose Antonio Moreno Cabezudo va respondre a les preguntes amb professionalitat, diàleg i eloqüència.

Moreno Cabezudo ha realitzat vuit publicacions dins del marc del projecte THINKClima, integrat per una xarxa internacional d’investigadors i investigadores per a l’acció climàtica; ha coorganitzat el seminari ‘Pensar a poc a poc’ dins del Departament de Comunicació; i, entre altres, ha impartit tallers de metodologia a les Setmanes de la Investigació del programa de Doctorat en Comunicació de la UPF.

A la imatge, Jose A. Moreno Cabezudo al podi. A la seva dreta, els doctors Bruce Toby Andrew Miller, Miquel Rodrigo Alsina i Rosalba Mancinas Chávez.