Once I finished my degree in Communication (Journalism), and whilst I was working at several media at the period, I joined the PhD program in History, University of the Basque Country. My first research interest was the very first Spanish-language journalism during the Early Modern period. I switched my topic towards the history of the Basque-language journalism, though, but my interest on news and networks during the Early Modern period remained. I have tried to keep on modestly working on it, and several books, chapters, articles and papers have been published. Specially proud of having edited the very first Spanish newspaper, alongside with Rafael Soto and Carmen Espejo: Gaceta de Roma (Valencia, Felipe Mey, 1618-1620). Estudio y edición crítica del primer periódico español. A shortest version in English: From Italy to Spain: Style and narration in the fiesta semi-periodical newspaper in Spanish.

My latest results are about the Gazeta de Ámsterdam: history and content analysisNews from the border: San Sebastian as an information hub in Early Modern Europe (with Carmen Espejo and Francisco Baena), Pandemics in early modern news: the Italian plague from the Iberian perspectiveNarrative strategies in the origin of journalism: An analysis of the first Spanish-language gazettesThe Iberian position in European News Networks: A methodological approach, and Dissemination of News in the Spanish Baroque.

Early Modern History and Communication in Spanish language: Production, dissemination and audiences.. Notes delivered by me in the Panel Discussion 'Information Networks and the Rise of Modernity: Money, War and God', at the International Conference 'Bridges and Boundaries: Theories, Concepts and Sources in Communication', Venice, September 16-18, 2015.

Baena Sánchez, Francisco; Fernández Travieso, Carlota; Espejo Cala, Carmen; Díaz Noci, Javier. Codificación y representación cartográfica de noticias. Aplicación de las humanidadesdigitales al estudio del periodismo de la Edad moderna. El Profesional de la información 2014; 23(5): 519-526.

Díaz Noci, Javier; Afonso da Silva Jr., José. El poeta reportero: la literatura de cordel en el siglo XXI. Relaciones de noticias en el Nordeste de Brasil. Dins: García López, Jorge; Boadas, Sònia (eds.). Las relaciones de sucesos en los cambios políticos y sociales de la Europa Moderna. 1 ed. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Girona; 2015. p. 447-472.

Díaz Noci, Javier. La circulación de noticias en la España del Barroco. Dins: Espejo, Carmen; Chartier, Roger (Eds.). La aparición del periodismo en Europa: Comunicación y propaganda en el Barroco. 1 ed. Madrid: Marcial Pons; 2012. p. 207-243.

Diaz Noci, Javier. Literatura sobre periodisme: consideracions per a una recerca sobre la imtage professional dels informadors (segles XVII-XVIII). Anàlisi quaderns de comunicació i cultura 2008; (37): 161-174.

Díaz Noci, Javier. Fuentes históricas coetáneas de la liberación de Hondarribia: La construcción de un acontecimiento en la España de Olivares. Mediatika, 10, 2004.

Diaz Noci, Javier. Gacetas españolas de los Países Bajos en el siglo XVII. La Gazeta de Amsterdam y Noticias Principales y Verdaderas. Ámbitos 2002; (7-8): 1-2.

Diaz Noci, Javier. Las relaciones sobre el sitio de Fuenterrabía (1638-1639): La construcción de un acontecimiento en la España de los Austrias. Euskonews & Media 2002; (149): 1-11.

Diaz Noci, Javier. El oficio de periodista en el siglo XVII: gaceteros, impresores y comerciantes. Periodística 2001; (10): 15-35.

Diaz Noci, Javier. El nacimiento del periodismo en lengua vasca: la relación de Bayona de 1766. Euskonews & Media 2000; (78): 1-2.

Hoyo Hurtado, Mercedes del; Diaz Noci, Javier. El Nacimiento del periodismo vasco: gacetas donostiarras de los siglos XVII y XVIII. 1 ed. Donostia-San Sebastián: Sociedad de Estudios Vascos - Eusko Ikaskuntza; 2003.