Vés enrere María Bustelo reclama incorporar la perspectiva de gènere per fer unes polítiques públiques de qualitat

La professora i delegada del rector per a la igualtat de gènere de la Universitat Complutense de Madrid ha impartit la lliçó inaugural del curs 2016-2017 de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials.

27.10.2016

¿Por qué es necesaria la perspectiva de género en las políticas públicas?” ha estat el títol de la lliçó inaugural del curs 2016-2017 de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, que ha impartit María Bustelo, delegada del rector per a la igualtat de Gènere i professora del Departament de Ciència Política i de l’Administració II de la Universitat Complutense de Madrid (UCM).

L’acte acadèmic ha tingut lloc el 27 d’octubre al migdia a l’auditori del campus de la Ciutadella, presidit per Carles Ramió, vicerector de Planificació de la UPF, i amb la presència de Miquel Salvador, degà de la Facultat, i Tània Verge, delegada del rector per a les polítiques d’igualtat de gènere i docent del Departament de Ciències Polítiques i Socials.

A l’obertura de l’acte han pres la paraula Miquel Salvador, que s’ha mostrat molt satisfet d’haver recuperat la lliçó inaugural, i el vicerector Carles Ramió, que ha esmentat diversos aspectes a millorar quant a la igualtat de gènere: el rol de la dona i el desenvolupament de les polítiques públiques en l’entorn familiar, així com els problemes del “sostre de vidre” i de la desigualtat en les retribucions. “Esperem que aquest sigui el segle de la igualtat absoluta de drets entre homes i dones”, ha afirmat.

Després de la presentació de la ponent per part de Tània Verge, María Bustelo ha pujat al faristol per impartir la lliçó inaugural, en la qual ha volgut deixar palès els motius pels quals la perspectiva de gènere ha de ser un dels eixos fonamentals a tenir en compte a l’hora d’elaborar les polítiques públiques.

“Els problemes públics són construccions socials i polítiques, es tracta d’interpretacions de les realitats”, ha apuntat. Així, problemes com la contaminació ambiental, la violència de gènere o l’assetjament escolar no fa massa temps era com si no existissin perquè no eren visibles, no s’havien introduït a l’agenda, un fet que s’ha aconseguit gràcies sobretot a diferents moviments socials, com ara el feminista. “La igualtat de gènere es l’única forma possible de desenvolupament social i democràtic, les polítiques públiques que la contemplen són de major qualitat”, ha assegurat.

En el marc del “mainstreaming” de gènere, cal analitzar la realitat, com s’implementen les polítiques i valorar-les, tenint en compte que les decisions afecten de manera diferencial a homes i dones: “Les polítiques públiques no són neutrals respecte al gènere. Cal portar la igualtat de gènere al corrent principal de la societat, introduir-la en totes les coses que es fan i conceptes que es pensen, amb una estratègia a llarg termini i amb una visió especial”, ha emfasitzat. Per fer-ho, fan falta molts ingredients, com per exemple perícia, determinació, voluntat política, experts, bones pràctiques, participació activa dels actors socials i una bona avaluació.

Perspectiva de gènere a les universitats

En una segona part de la lliçó, María Bustelo ha parlat de la perspectiva de gènere en les universitats. Ha destacat la diferència existent en la proporció entre els homes i les dones en la carrera investigadora, una mostra de la qual és la gran distància en percentatge pel que fa a catedràtics homes i dones (prop de 21% de dones de mitjana a Espanya i a Europa).

La delegada del rector per a la igualtat de gènere de la UCM ha assegurat que s’estan produint canvis, però no tant ràpids i tan nítids com haurien de ser, que el “sostre de vidre” continua existint, i ha recalcat la necessitat d’incorporar les polítiques de gènere en la docència i la recerca per augmentar la seva qualitat.

Com a conclusió, la professora de la UCM ha assegurat que “el problema està en les estructures i en les institucions, i no en el col·lectiu de les dones, que estem molt formades i animades”. “El repte es troba en esbrinar on estan els biaixos de gènere en els processos d’avaluació que es fan”. I ha afegit: “Per a la igualtat és bona la transparència, l’eliminació de biaixos inconscients, redefinir l’excel·lència acadèmica i modernitzar els recursos humans”.

Galeria d'imatges publicada a Flickr

Lliçó inaugural dels estudis de Ciències Polítiques 2016-2017