Vés enrere Els professors Vincente Ortún i Gema Revuelta ingressen a la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya

29.11.2023

Aquest dimarts la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya ha fet oficial la incorporació de dos membres de la comunitat UPF com a membres de l’Acadèmia. El professor emèrit del Departament d’Economia i Empresa Vicente Ortún i la professora del Departament de Medicina i Ciències de la Vida Gema Revuelta van ser rebuts a l’Acadèmia en una sessió extraordinària de recepció.

Ortún ha estat degà de la Facultat d'Economia, fundador, antic director i investigador principal del Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES-UPF), i ha rebut nombrosos reconeixements, tal com ha recordat l’acadèmic numerari Lluís Bohigas, que ha proposat Ortún com a membre de l’Acadèmia. És autor de més de 500 publicacions, i ha estat un dels grans impulsors de la modernització de nombroses institucions sanitàries. Més enllà d’això, “ha estat un excel·lent docent i comunicador, un economista a qui s’entén”, ha puntualitzat Bohigas, “el seu és un gran fitxatge i un reconeixement més que merescut a una trajectòria brillant”.

En la seva dissertació, sota el títol “La Gestió importa, també la Clínica i la Sanitària”, Ortún ha abordat alguns dels temes més rellevants que ha tractat al llarg de la seva carrera, com la qualitat en la gestió clínica i sanitària. “Al món només hi ha una manera de fer les coses bé, que és fer-les com el que millor les fa”, ha assegurat, alhora que ha recordat que el sistema sanitari és la institució que més confiança inspira a la societat de l’Estat espanyol. També ha posat en valor la universalització en l’atenció sanitària, i en el finançament públic com la seva garantia: “Crec en el lucre quan recompensa el risc, la innovació… però quan recompensa altres coses hi crec poc”.

Revuelta, per la seva banda, és directora acadèmica del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat del MELIS i del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF Barcelona School of Management. Va ser subdirectora de l'Observatori de la Comunicació Científica i directora de Cultura Científica de Barcelona. L’ha proposada l’acadèmic numerari Miquel Vilardell, que ha reconegut la dificultat de fer cap discurs enmig de les dissertacions d’Ortún i Revuelta: “És clar, tots dos venen de la UPF i tenen experiència en docència, o sigui segur que acabaran empatant al final de la sessió”, ha ironitzat.

Durant el seu discurs “Fent pública la informació mèdica i científica”, Revuelta ha afirmat que el seu nomenament suposa un reconeixement del paper de la informació sobre la salut i sobre com es comuniquen a la societat. D’entre les principals idees exposades, la doctora ha posat el focus en la clau perquè la comunicació científica sigui de qualitat: “ha de ser col·laborativa, i no hi ha dubte que els metges hi han de ser, la pregunta és el com”. També ha mostrat la seva preocupació per les notícies falses, especialment en temes tan importants com la ciència i la medicina. Alhora, ha reivindicat el paper dels periodistes especialitzats: “Hi ha crisi al sector periodístic, i cada cop n’hi ha menys d’especialitzats, i si volem qualitat en la informació, s’ha de pagar”, ha afegit.

Els dos nous acadèmics ocupen les dues places vacants de la Secció IV de Medicina Social de l’Acadèmia, i van ser nomenats el passat mes de juliol. L’acte ha comptat amb la presència institucional de la vicerectora de Cultura i Comunicació de la Universitat, Raquel Bouso, i de la secretària de Salut Pública de la Generalitat, Carmen Cabezas, així com d’altres personalitats del món sanitari.