Vés enrere Manuel García-Santana obté una ajuda del Consell Europeu de Recerca per estudiar com la contractació pública influeix a l'economia

Manuel García-Santana és professor (en excedència) al Departament d'Economia i Empresa de la UPF i membre del Grup de Recerca sobre el Desenvolupament del Banc Mundial. El projecte, centrat en la relació entre la intervenció pública i la macroeconomia, tindrà una durada de cinc anys i està dotat amb un ajut Consolidator Grant de prop d'1,5 milions d'euros.

05.02.2024

Government Intervention and Macroeconomy: Microevidence on Transmission of Government Procurement (fromMicroGtoY) és el títol del projecte que liderarà Manuel García-Santana, professor en excedència del Departament d'Economia i Empresa de la UPF i actualment membre del Grup de Recerca sobre el Desenvolupament del Banc Mundial. Podrà desenvolupar el seu projecte durant cinc anys, gràcies a una ajut Consolidator Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC), dotada amb 1.464.000 euros, pertanyent a la convocatòria 2023 (ERC COG 2023). Amb aquesta beca, ja són cinc les obtingudes per la Universitat en el marc d’aquesta convocatòria.

Al projecte fromMicroGtoY, l'investigador recopilarà dades (valor, institució adjudicadora, etc.) sobre milions de contractes públics adjudicats a molts països i fusionarà aquesta informació amb dades de balanços a nivell d'empresa i de transaccions entre empreses. La novetat d'aquestes dades i les interaccions complexes entre els resultats de la contractació pública, les distorsions econòmiques i les decisions de les empreses situen aquest projecte a la frontera de la recerca.

Aquest procés permetrà a Manuel García-Santana estudiar els mecanismes de transmissió de la contractació pública (tenint en compte que, depenent del país i de l'any, els governs gasten entre el 10% i el 20% del PIB en contractació pública) a l'economia agregada. "L'objectiu de la meva proposta és investigar els canals econòmics concrets a través dels quals els resultats de la contractació pública es fan permeables a la resta de lʻeconomia, i identificar les fonts dʻineficiències en aquest procés", afirma.

Respostes a tres preguntes crucials sobre contractació pública

El projecte es divideix en tres blocs, que pretenen respondre preguntes crucials sobre el paper que exerceix la contractació pública en la determinació dels resultats macroeconòmics. En primer lloc, fins a quin punt és costós el “biaix domèstic”? (és a dir, el fet que els governs comprin més, de manera desproporcionada i impredictible, a les empreses locals). En segon lloc, quins són els efectes de la corrupció en la contractació pública sobre la dinàmica de les empreses? I finalment, quins són els factors que determinen el preu agregat a què els governs compren béns i serveis i quines implicacions té per al benestar dels consumidors?

Expert en macroeconomia, comerç i creixement i desenvolupament

Manuel García-Santana, doctor en Economia pel Centre d'Estudis Monetaris i Financers, CEMFI (2012), és economista sènior del Banc Mundial (equip de Macroeconomia i Creixement del Departament de Recerca) des del juliol del 2022. El 2015 es va incorporar al Departament d'Economia i Empresa de la UPF (professor tenure track), amb vinculació a Barcelona School of Economics, BSE (professor afiliat) i al Centre de Recerca en Economia Internacional, CREI (com a investigador associat). Des del 2021 està en situació d'excedència d'aquests centres.

Expert en macroeconomia, comerç i creixement i desenvolupament, Manuel García-Santana va guanyar el premi Young Economist Award 2015, atorgat pel comitè científic de les Jornades d'Economia Industrial (JEI), i el 2020, la medalla Hicks-Tinbergen, que atorga la European Economic Association, juntament amb els professors José Asturias i Roberto Ramos. Aquest mateix any va obtenir una ajuda de la Fundació Ramón Areces per estudiar la baixa participació en contractació pública entre països europeus. A l'àmbit editorial, és editor associat del Journal of International Economics i del Journal of the Spanish Economic Association (SERIEs).

16. Pau, justícia i institucions sòlides

Per a més informació