Vés enrere Després del Doctorat: oportunitats laborals en el mercat de la investigació

Després del Doctorat: oportunitats laborals en el mercat de la investigació

02.04.2019

El passat dijous 21 de març es va celebrar una Taula de Nova Recerca sobre les oportunitats postdoctorals que ofereix el mercat per dedicar-se professionalment a la recerca, protagonitzada per tres doctors i exalumnes del Doctorat en Comunicació de la UPF.

La primera ponència, titulada “Like a fish out of water? A social scientist doing research in a technology center”, va ser a càrrec de Miguel Barreda, investigador de la unitat Data Science i Big Data del centre tecnològic Eurecat. Barreda va exposar les possibilitats de treballar en centres d’investigació públics i privats, amb projectes R+D+i. En el cas d’Eurecat, les tres grans àrees de treball són la indústria, la biotecnologia i la comunicació digital, on actualment es desenvolupen projectes sobre els efectes psicològics dels mitjans. Un exemple és el projecte “Virtual reality for the Prevention of School Bullying”. Així, Barreda va destacar la importància de les aplicacions pràctiques del món de la investigació en l’esfera pública i també a nivell privat.

La segona ponència, titulada “Building your research career after your PhD: postdoctoral opportunities abroad”, va ser a càrrec de Laura Aymerich-Franch, investigadora Ramon y Cajal del Departament de Comunicació. Aymerich va exposar les possibilitats d’assolir una carrera acadèmica a l’estranger a través de fons públics i privats que permetin estar vinculada a universitats públiques i treballant sobre les teves línies d’investigació. Va subratllar la importància d’informar-se sobre l’adequació entre la universitat i el perfil de la investigadora, la planificació a un any vista a través de la cerca activa constant de noves oportunitats, i l’aposta per a una mateixa i la pròpia trajectòria acadèmica i professional.

La darrera ponència, titulada “Becoming a professional social scientist: Exploring postdoctoral opportunities from an academic personal branding perspective”, va ser a càrrec d’Hibai Lopez-Gonzalez, investigador Beatriu de Pinós de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). López-González va presentar dades de la seva promoció de doctorat (2010-2015): la majoria dels seus companys/es estan treballant a l’ensenyament, menys de la meitat es dedica a la investigació i tan sols tres d’ells han deixat l’acadèmia. Finalment, va posar especial èmfasi en la promoció de la ‘marca personal’, així com la importància d’una correcta actualització del perfil personal a xarxes socials com Google Scholar i Research Gate, per tal de crear una xarxa internacional diversa i extensa. La sessió va concloure amb un petit debat i preguntes per part dels assistents.