Vés enrere Homenatge al Dr. Joan Ferrés

Homenatge al Dr. Joan Ferrés

25.07.2018

El passat dimarts 3 de juliol va tenir lloc un homenatge al Dr. Joan Ferrés Dr. Joan Ferrés amb motiu de la seva pròxima jubilació i en reconeixement als seus més de 20 anys de trajectòria docent i investigadora a la Universidad Pompeu Fabra. Universitat Pompeu Fabra. L'acte va ser presentat pel director del Departament de Comunicació, Josep Fernández Cavia, i el degà de la Facultat, Jordi Balló. Amdós professors van ressaltar els dots de lideratge, generositat i passió del professor Ferrés i van recordar part de la seva fecunda obra en l'àmbit de l'educació mediàtica, reconeguda internacionalment.

Joan Ferrés és doctor en Ciències de la Informació i mestre d'Ensenyament Secundari, la qual cosa li ha permès moure’s amb molta solvència entre la comunicació i l'educació, proposant sempre ponts originals i provocadors entre les dues disciplines. Va fundar i va dirigir durant 11 anys el Departament d'Audiovisuals de l'Editorial Edebé de Barcelona. Així mateix, és autor de desenes de llibres i articles que són referència obligada en el camp de la educomunicació. En l'àmbit de la producció audiovisual, ha estat guionista i realitzador de diversos muntatges audiovisuals i continguts educatius.

L'acte va estar organitzat a través de dos col·loquis, on col·legues investigadors van dialogar amb l'homenatjat. El primer diàleg va ser moderat per la  Maria Jose Masanet, docent de la UPF i investigadora que ha compartit diversos projectes amb el Dr. Ferrés. Van participar altres reconeguts experts, com el Dr. Agustín García Matilla, vicerector de la Universitat de Valladolid, i la Dra. Carmen Marta, de la Universitat de Saragossa. El Dr García Matilla es va referir a Ferrés com "un professor vocacional que ha sabut fer planter, que ha estat sempre a l'avantguarda i que ens ha ensenyat la capacitat de ser autocrítics". Per la seva banda, la Dra. Marta va dir que Ferrés és, sobretot, "un savi i un gran escoltador, amb una generositat estranya en el món acadèmic".

El segon diàleg va reunir els doctorands Pablo Andrada, de Xile, Amalia Hafner, d'Argentina, i Julio César Mateus, del Perú, que investiguen sota la direcció del Dr. Ferrés. Ells van confessar que la influència del seu director va ser determinant per demarcar els seus interessos i trajectòries acadèmiques, i es van adonar de la empremta de moltes de les idees de Ferrés a Llatinoamèrica. També van subratllar l'estil sempre horitzontal i didàctic que troben en el seu director, l'estètica amb la que escriu, i el més important, la seva gran qualitat humana. Com a tancament de l'acte, col·legues investigadors de diverses universitats espanyoles amb els quals Ferrés comparteix actualment un projecte nacional sobre competència mediàtica, van participar a través d'un vídeo que deixa constància de la seva estima intel·lectual i personal cap al homenatjat.

Finalment, el Dr. Ferrés va donar les gràcies als seus col·legues i familiars, molts d'ells presents a la sala, i va concloure amb una frase recurrent en els seus correus, que demostra aquesta actitud eloqüent i positiva celebrada per tots: "a disposar".