Vés enrere Defensa de la tesi doctoral "Xeno-Ludens: Afectes no-humans en el videojoc contemporani" de Mario Barranco Navea

22.03.2024

Mario Barranco Navea, del grup de recerca CINEMA, va presentar la seva tesi doctoral titulada "Xeno-Ludens: Afectes no-humans en el videojoc contemporani", dirigida per la Dra. Nuria Bou Sala. La defensa de la tesi aplicada, duta a terme en castellà, va tenir lloc el 4 de març de 2024.

La tesi es va fonamentar en la passió de Mario per explorar noves fronteres entre el cinema i els videojocs, emprant com a guia la filosofia del cinema de Gilles Deleuze. La recerca es va impulsar per la curiositat de reinterpretar les categories de Deleuze des d'una nova perspectiva, la dels videojocs, amb l'esperança que aquesta reinterpretació no sols enriquís la comprensió dels videojocs, sinó que també il·luminés de manera diferent les categories establertes pels estudis dels videojocs.

El treball es va realitzar a través de metodologia multidisciplinària, on es destaquen enfocaments com la transemiótica deleuziana per a comprendre les complexes relacions semiòtiques dins dels jocs, així com la semiòtica spinozista i bergsoniana per a analitzar tant l'ètica com l'estètica d'aquestes experiències interactives. Aquest estudi, emmarcat en l'auge del gir afectiu i no-humà en els estudis dels videojocs, nodrint-se de la recepció de les idees de Deleuze en aquest camp, explorant com els seus conceptes són reinterpretats i aplicats. Aquesta recerca promet llançar llum sobre noves maneres de comprendre i apreciar els videojocs, no sols com a entreteniment, sinó com a artefactes culturals i estètics que reflecteixen i modelen la nostra experiència contemporània.

El resultat final de la tesi, és una forta conceptualització teòrica dins del món dels game studies que prenen forma en el prototip d'un videojoc experimental. D'aquesta manera neix "Maya", un walking simulator abstracte que busca reflexionar de manera assagística sobre temes com la memòria i l'oblit, el consum mecànic i la influència dels algorismes en la interpretació i configuració de les imatges.

Gameplay de Maya. Font: https://www.upf.edu/web/arsenal/gameplay/-/asset_publisher/vQBoRpifjLzs/content/maya/maximized

El tribunal de la tesi va estar format pel Dr. Oliver Pérez Latorre de la Universitat Pompeu Fabra com a president, el Dr. Juan José Vargas Iglesias de la Universitat de Sevilla com a secretari i la Dra. Mar Marcos Molano de la Universitat Complutense de Madrid com a Vocal. El Dr. Pérez va elogiar la tesi per la seva complexitat i ambició, destacant la resolució satisfactòria de tres vessants clau i va afirmar que constitueix una aportació important i estimulant per als estudis de videojocs. El Dr. Vargas va expressar entusiasme i va elogiar l'alt nivell teòric de la recerca, tot i ser un treball aplicat. Va destacar especialment la proposta d'una teoria de l'afecte amb una semiòtica pròpia. Per part seva, la Dra. Marcos va elogiar la valentia del treball en comparació amb recerques anteriors i va expressar la seva fascinació pel món introduït en la tesi. Després de les intervencions, el tribunal va qualificar la recerca d'excel·lent.

Mario Barranco Navea presentant la seva tesi de doctorat.

Per a seguir el treball aplicat de Mario Barranco, poden accedir a "Maya" en la plataforma de GAMEPLAY de la universitat.