Vés enrere Quin paper juguen els centres de recursos per a l'aprenentatge i la investigació de les universitats en la producció dels cursos MOOC?

El campus del Poblenou va acollir els dies 22 i 23 de maig unes jornades organitzades per la CRUE, amb la col·laboració dels serveis Biblioteca i TIC / CRAI de la UPF, en què es va intentar donar resposta a aquesta qüestió.

21.05.2014

Explorar els reptes i les oportunitats que es presenten per a biblioteques, serveis TIC i serveis audiovisuals en la producció de MOOC's a les universitats espanyoles va ser el principal objectiu de les XII Jornades CRAI (Centre de Recursos per a l'aprenentatge i la Investigació), que van tenir lloc els dies 22 i 23 de maig a l'auditori campus del Poblenou de la UPF, sota el títol " MOOCs & CRAIs, El futuro ya es presente".

Les Jornades, que van estar organitzades conjuntament per les sectorials REBIUN (Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles) i TIC (Comissió Sectorial de Tecnologies de la informació i les comunicacions) de la CRUE (Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles), van comptar amb la destacada col·laboració dels seveis de Biblioteca i TIC / CRAI de la UPF.

Van comptar amb la presència de Carles Ramió i Mireia Trenchs, vicerectors de Planificació i Avaluació Institucional i Docència i Ordenació Acadèmica, respectivament, i Mercè Cabo, vicegerent de l'àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d'Informació.

Experts en iniciatives digitals i en línia de les universitats Pompeu Fabra, Carlos III de Madrid i del les nord-americanes Duke i Califòrnia Berkeley van analitzar com els continguts i serveis CRAI es poden veure representats en aquests nous entorns d'aprenentatge massius. Les seves reflexions es van presentar des d'enfocaments tan diversos com les audiències o la propietat intel·llectual dels MOOC's, o bé la seva relació amb la pedagogia o amb la docència presencial.

Àmplia participació d'experts de la UPF

Manel Jiménez i Mireia Trenchs durant les JornadesEl programa de les Jornades es va obrir a les 9.30 h, amb les ponències de Teresa Malo, membre de REBIUN i directora de la Biblioteca de la Universitat Carlos III de Madrid, i Carlos Delgado, vicerector d'Infraestructures i Medi Ambient de la mateixa universitat.

Va destacar la participació de tres experts de la UPF al llarg del matí dei dia 22 de maig: Davinia Hernández Leo, investigadora de la Càtedra Telefónica- UPF i del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives -secció Tecnologies Educatives- del DTIC, que va presentar l'informe " MOOCs en España" realitzat per la Càtedra (12.00 h).

Els altres dos ponents van ser Manel Jiménez, responsable de la incorporació de noves tecnologies en la docència i professor del Departament de Comunicació, que va impartir "Los MOOCs y la docencia presencial, condenados a entenderse" i Silvia Losa, tècnica en propietat intel·lectual i protecció de dades de l'Àrea de Serveis, Tecnologies i Recursos d'Informació de la Universitat, amb "MOOCs y derechos de autor".

Les Jornades, que van comptar amb servei de traducció, es van adreçar a tota la comunitat universitària, però especialment a tots aquells que desenvolupen la seva tasca en l'àmbit dels serveis de suport a l'aprenentatge, la docència i la investigació.