Vés enrere La dispersió dels fruits en sàmara explica el moviment dels helicòpters

La dispersió dels fruits en sàmara explica el moviment dels helicòpters

“Estudi aerodinàmic del vol de les sàmares” d’Ester Gil,  treball guanyador del XII Premi UPF de Treball de Recerca en Enginyeria i Matemàtica Aplicada,  que va lliurar el 26 d’abril l’Escola d’Enginyeria UPF a l’auditori del campus del Poblenou. Es van atorgar un primer i segon premis, dos accèssits i un Premi del Públic.

06.05.2019

El 26 d’abril, a les 17.00 hores, a l'auditori del campus del Poblenou de la UPF, es va celebrar l'acte de lliurament de la 12a. edició del Premi UPF de Treball de Recerca en Enginyeria i Matemàtica Aplicada que atorga cada any Enginyeries UPF amb l'objectiu de potenciar l'interès de l'alumnat de secundària en les àrees de la tecnologia i les matemàtiques  La benvinguda a l’acte va anar a càrrec de Sergi Jordà director del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC); Rafael Pous, sotsdirector i Enric Peig, director de l'Escola d’Enginyeria de la UPF.

En la convocatòria d’enguany s’hi han presentat més de 90 treballs de recerca d'estudiants de 2n de batxillerat de centres d'ensenyament secundari i, d’aquests, 10 treballs finalistes van presentar els seus treballs en el decurs de l’acte. Seguidament, es van atorgar els guardons: un primer i segon premis, dos accèssits i un Premi del Públic, una menció especial al premi votat entre el públic assistent.

El primer premi va correspondre al treball  “Estudi aerodinàmic del vol de les sàmares” d’Ester Gil, un treball  que, a partir de la disseminació dels fruits en sàmara es dona explicació del moviment dels helicòpters a partir de les lleis de la física. "Les llavors que executen un moviment d’autorotació al caure s’anomenen sàmares i són, probablement, les aviadores més simples, estables i eficients que la naturalesa ha creat", explica l'autora. Aquesta recerca s’ha realitzat a partir dels fotogrames enregistrats amb una càmera de vídeo, amb l’ajut del programa d’anàlisi lliure Tracker.

Treballs finalistes i guanyadors

• Ester Gil, “Estudi aerodinàmic del vol de les sàmares”. Primer premi.
  • Redouan Boukafri  Itahriouan, “ DESORBITANT!: Estratègies per desorbitar satèl·lits en òrbita al voltant de la Terra”
  • Marc Villalba, “Sobre com seria un univers amb més dimensions i la possibilitat que hi hagués vida en ell” Accèssit.
  • Cristina Grau, “Tendiendo la mano al futuro (Exoesqueleto de un brazo robótico)”
  • Ivan Casanovas, “Meteoscopi” Accèssit
  • Iria Varona, “Les segones oportunitats es poden imprimir”
  • Estel Forte Genescà, “Pedra, Paper, Tisores. Em pots guanyar?” Premi del Públic
  • Carlos Esteban Navarro i Carlos Bellanco, “Diseño y construcción de un túnel aerodinámico para la visaualización del flujo alrededor de objetos y la comparación de estos con la dinámica de fluidos computacional”
  • Nuria Sanz Pérez, “Atomik Matrioska, creació d'una aplicació”
  • Laia Moreno Arnau i Judith Perez Bonfill, “Disseny i construcció d'un sensor de monitorització de la incontinència urinària” Segon Premi.

Per a més informació

Notícia publicada per: