El dejuni intermitent probablement ajuda a perdre una mica més de pes que una dieta baixa en calories
El dejuni intermitent probablement ajuda a perdre una mica més de pes que una dieta baixa en calories

El dejuni intermitent probablement ajuda a perdre una mica més de pes que una dieta baixa en calories. Així es desprèn d'una avaluació realitzada per Nutrimedia, el projecte de l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF) el Centre Cochrane Iberoamericà per avaluar la veracitat dels missatges sobre alimentació i salut difosos en mitjans de comunicació i xarxes socials.
El dejuni intermitent és una forma d'alimentar-se que alterna períodes en què es menja amb d’altres en què no es pren cap aliment, excepte infusions o cafè. El que és important en aquest tipus d'alimentació no és el que es menja, sinó a quines hores es menja. Una de les formes més populars de dejuni intermitent és el mètode 16/8, en què una persona s'està 16 h sense menjar i només es menja durant les 8 hores restants (per exemple, entre les 12 i les 20 hores). Aquesta forma de dejuni és fàcil de seguir, perquè només implica saltar-se l'esmorzar o el sopar, no cal comptar calories i pot ajudar a perdre pes.
La nova avaluació de Nutrimedia ha revisat les proves científiques o evidències per analitzar fins a quin punt és certa l'afirmació “el dejuni intermitent ajuda a perdre pes” i ha conclòs que aquest missatge és probablement cert. L'avaluació indica que hi ha evidències de certesa moderada que, en les persones amb excés de pes, el dejuni intermitent ajuda a perdre a mig termini una mica més d'un quilo que amb una simple dieta baixa en calories sense limitació horària.
“La limitació de les hores del dia durant les quals es fan els àpats sembla potenciar lleugerament l'efecte aprimador de la simple reducció de les calories a la dieta”, explica David Rigau, investigador del Centre Cochrane Iberoamericà i autor principal de l'avaluació. “Quan tots els àpats es realitzen només les primeres hores del dia, per exemple, entre les 7 i les 15 hores, els estudis mostren que l'efecte aprimador és encara lleugerament més gran que amb altres formes de dejuni intermitent”.
Es desconeix si el lleuger efecte aprimador del dejuni intermitent es manté a llarg termini, així com els possibles efectes perjudicials d'aquesta manera d'alimentar-se
L'evidència científica analitzada inclou nombrosos assajos clínics (el tipus d'estudis que ofereix resultats amb més grau de certesa), que han analitzat els efectes sobre el pes de diverses modalitats de dejuni intermitent en comparació amb una dieta baixa en calories sense restricció horària. El seguiment dels participants en aquests estudis oscil·la entre les 4 setmanes i els 12 mesos, per la qual cosa no se sap si el lleuger efecte aprimador del dejuni intermitent es manté a llarg termini. Així mateix, manca informació sobre els possibles efectes perjudicials d'aquesta manera d'alimentar-se.
Encara no se sap si el dejuni intermitent pot tenir algun efecte beneficiós sobre diverses malalties cardiovasculars
El dejuni intermitent ha guanyat popularitat en els darrers anys, principalment com un mètode per perdre pes. Però també pels seus possibles beneficis sobre la salut cardiovascular i metabòlica (control del sucre i el colesterol a la sang), i per promoure el benestar general (major longevitat, reducció de la inflamació), encara que aquests possibles efectes pràcticament no han estat estudiats o ho han estat molt menys que la pèrdua de pes.
El 2018, Nutrimedia ja va analitzar el missatge “el dejuni intermitent és beneficiós per a la salut”, concloent que era incert, ja que no hi havia proves científiques que justifiquessin la seva pràctica amb l'objectiu de millorar la salut. Posteriorment, el 2022, va analitzar el missatge “el dejuni intermitent és beneficiós per a la salut cardiovascular” i va concloure que també que era incert, a causa de la manca de evidències sobre aquesta qüestió.
"Les quatre revisions sistemàtiques d'assajos clínics analitzades a la nova avaluació indiquen que encara es desconeix si les diferents modalitats de dejuni intermitent tenen algun efecte beneficiós sobre l'infart de miocardi, l'ictus i altres esdeveniments cardiovasculars", assenyala Rigau.
Sobre Nutrimèdia
Nutrimèdia és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) i el Centre Cochrane Iberoamericà (CCIb), que avalua científicament el grau de veracitat d'alguns missatges sobre alimentació i salut (notícies, anuncis, mites i preguntes del públic). Els resultats de les avaluacions, que es publiquen al web del projecte, pretenen oferir dades i criteris científics per ajudar els ciutadans a prendre decisions informades sobre nutrició. L'OCC-UPF és un centre de recerca especial per a l'estudi de la transmissió de coneixements científics i tecnològics a la societat. El CCIb és un dels centres internacionals de Cochrane, una organització internacional que, amb les seves revisions sistemàtiques, ha contribuït a transformar la presa de decisions sobre les intervencions de salut.
Per accedir a més informació de l'avaluació completa del dejuni intermitent, podeu accedir a l’informe tècnic.