Una dieta rica en peix podria no millorar la intel·ligència d’infants i adolescents
Una dieta rica en peix podria no millorar la intel·ligència d’infants i adolescents

Una nova avaluació de Nutrimedia ha analitzat l'evidència científica sobre si la dieta rica en peix millora la intel·ligència en infants i adolescents i conclou que aquest missatge és possiblement fals. Nutrimedia és un projecte de la Universitat Pompeu Fabra i el Centre Cochrane Iberoamericà que analitza la veracitat dels missatges sobre alimentació i nutrició difosos per mitjans o xarxes socials, que fins ara ha avaluat més de 50 missatges relacionats amb aquest tema.
El seu darrer informe qüestiona el missatge segons el qual menjar més peix augmenta la intel·ligència infantil, una creença àmpliament estesa, en part pel fet que el peix aporta àcids grassos omega-3, que són essencials per al desenvolupament cerebral.
Aquesta avaluació aporta dades d'assajos clínics en nens i adolescents de 0 a 15 anys que indiquen, amb un grau de certesa baix, que el consum d'almenys dues racions de peix a la setmana tingui poc o cap efecte sobre les puntuacions dels tests d'intel·ligència.
"Els estudis observacionals sí que mostren una lleugera millora en els tests d'intel·ligència i en les qualificacions escolars en els infants de 9 a 15 anys, amb un seguiment d'entre un i tres anys, però aquests resultats tenen un grau de certesa molt baix i són molt poc fiables per diverses deficiències en els estudis", assenyala Paula González-Caicedo, investigadora del Centre Cochrane Iberoamericà i autora principal de l’avaluació.
Per als avaluadors, cal investigar més a fons l'impacte del consum de peix en el desenvolupament intel·lectual
L'evidència en què es basa aquesta avaluació, que està formada principalment per les dades de cinc assajos clínics recents fets amb prop d'un miler d’infants i adolescents, és limitada ja que, entre altres coses, la durada dels estudis va ser d'uns pocs mesos. Per això, “la conclusió d'aquesta avaluació és necessàriament provisional”, destaca Javier Brachiglione, investigador del Centre Cochrane Iberoamericà i coautor de l’avaluació. “A més, la ingesta de peix podria tenir efectes beneficiosos en d’altres aspectes del desenvolupament cerebral, com són les habilitats socioemocionals i la destresa motora, entre d'altres”, afegeix.
Un altre punt que destaquen els autors de l'informe és que una avaluació integral de l'impacte del consum de peix ha de considerar també els possibles riscos derivats de la presència de contaminants presents a l'aigua, com ara bifenils policlorats, mercuri, o certs antibiòtics. "Per valorar de manera equilibrada els efectes del consum de peix durant la infància i l'adolescència, caldria considerar conjuntament tots aquests aspectes, tant els potencialment beneficiosos com els perjudicials", afegeix Javier Brachiglione.
Sobre Nutrimedia
Nutrimedia és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) i el Centre Cochrane Iberoamèrica (CCIb), que avalua científicament el grau de veracitat d'alguns missatges sobre alimentació i salut (notícies, anuncis, mites i preguntes del públic). Els resultats de les avaluacions, que es publiquen a la web del projecte, pretenen oferir dades i criteris científics per ajudar la ciutadania a prendre decisions informades sobre nutrició. L'OCC-UPF és un centre de recerca especial per a l'estudi de la transmissió de coneixements científics i tecnològics a la societat. El CCIb és un dels centres internacionals de Cochrane, una organització internacional que, amb les revisions sistemàtiques, ha contribuït a transformar la presa de decisions sobre les intervencions de salut.
Per consultar la darrera avaluació completa (amb l'informe tècnic), podeu consultar aquesta secció del web de Nutrimedia.