Vés enrere Sandro Shelegia obté un ajut Consolidator Grant per estudiar la competència en els mercats de les plataformes digitals

L’investigador Ramón y Cajal del Departament d’Economia i Empresa de la UPF ha estat una de les persones seleccionades en aquesta convocatòria del Consell Europeu de Recerca, que rebran beques per abordar els grans reptes científics actuals. D’altra banda, Isaac Baley, del mateix departament, ha obtingut un ajut Starting Grant per analitzar els efectes macroeconòmics de les reformes fiscals de les societats, després de sortir de la llista de reserva de la darrera convocatòria d’aquesta modalitat resolta a finals de l’any passat.

17.03.2022

El Consell Europeu de Recerca (ERC) ha fet pública avui, 17 de març, la resolució de la convocatòria dels ajuts Consolidator Grants 2021, adreçats a investigadors dels diferents àmbits del coneixement que es troben al mig de la seva carrera científica, i que rebran beques per abordar els grans reptes científics del moment.

Aquests ajuts, que s’emmarquen en el programa Horitzó Europa de la Unió Europea, faran possible que els investigadors seleccionats puguin consolidar els seus equips i desenvolupar les seves recerques pioneres amb els seus propis mètodes. Entre ells es troba Sandro Shelegia, investigador Ramón y Cajal del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, que portarà a terme el projecte “Foundations for Antitrust and Policy on Digital Plaftorms” (FAPoD).

Sandro Shelegia abordarà els diferents factors que influeixen en la gran concentració que hi ha en els mercats de les plataformes digitals

Sandro Shelegia

L’ajut que ha obtingut l’investigador de la UPF, en l’àmbit de les ciències socials i humanitats, està dotat amb prop d’1,3 milions d’euros, que li permetrà durant un període de cinc anys analitzar una qüestió clau dels mercats digitals: aquests mercats tendeixen a concentrar-se en mans d’unes poques grans plataformes, que han estat acusades d’abusar del seu poder de monopoli envers els seus usuaris (consumidors, venedors, anunciants)  i de mantenir aquests usuaris a través d’un comportament hostil cap a potencials consumidors.

“Aspectes com ara l’”autopreferència” (‘self-preferencing’), en què es dona prioritat als propis productes i serveis en perjudici d’altres empreses que utilitzen la plataforma, la recol·lecció de dades, la creació de posicions de monopoli, l’extracció de rendes a partir de tarifes elevades o evitar la competència adquirint, copiant o perjudicant els competidors potencials, són algunes de les pràctiques que analitzaré”, explica Sandro Shelegia.

El projecte de recerca abordarà totes aquestes preocupacions centrant-se en quatre parts: el doble paper dels mercats en línia, pel qual la plataforma gestiona el mercat i actua com a venedor; com les plataformes dirigeixen els consumidors cap als venedors; la naturalesa dels algorismes de recomanació, sobretot pel que fa a la interacció entre la cerca de consumidors i l’eficàcia de l’algorisme, i finalment, les circumstàncies en què una plataforma establerta pot adquirir una plataforma nova.

En xifres globals, la convocatòria 2021 dels ajuts Consolidator Grant de l’ERC ha seleccionat un total de 313 projectes, que rebran en conjunt 632 milions d’euros, distribuïts en 189 institucions d’acollida, pertanyents a 24 estats membres de la Unió Europea i països associats. Destaquen Alemanya (61 beques), el Regne Unit (41 beques) i França (29), mentre que Espanya n’ha obtingut 17, vuit de les quals a Catalunya. En total, han presentat propostes 2.652 sol·licitants, dels quals un 12% rebrà finançament.

Isaac Baley aconsegueix un ajut Starting Grant per analitzar els efectes macroeconòmics de les reformes fiscals

Isaac Baley

En el marc d’un altra modalitat d'ajuts del Consell Europeu de Recerca, concretament la convocatòria ERC Starting Grants 2021, que es va resoldre a finals de l’any passat (i en la qual la UPF va obtenir inicialment quatre beques) ara la Universitat n’afegeix una més, i eleva el total a cinc.

Es tracta d’Isaac Baley, també investigador Ramon y Cajal del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, que formava part de la llista de reserva, i que recentment ha vist com el seu projecte “The Macroeconomic Effects of Corporate Tax Reforms” (MacroTaxReform) ha estat seleccionat.

El projecte, que rebrà al voltant d’un milió d’euros de finançament, i que té una durada de cinc anys, parteix de la situació provocada per la pandèmia de la covid-19, que ha obligat els governs de tot el món a augmentar la seva despesa mitjançant factures d’ajut econòmic i l’acumulació de deutes massius. En els anys que vindran, els responsables polítics s’enfrontaran al repte urgent d’equilibrar els comptes públics, alhora que es voldrà mantenir la recuperació de la recessió.

Isaac Baley analitzarà la interconnexió entre el sistema fiscal de les empreses, l’eficiència econòmica i les fluctuacions del cicle econòmic

Aquest fet farà que la fiscalitat se situï al centre del debat: “És crucial entendre els efectes macroeconòmics de les reformes fiscals, en particular, les reformes de l’impost de societats, ja que afecten directament la inversió privada, un dels motors clau del creixement econòmic i dels cicles econòmics”, afirma Isaac Baley.

Per poder desenvolupar el seu projecte, l’investigador analitzarà la interconnexió entre el sistema fiscal de les empreses, l’eficiència econòmica i les fluctuacions del cicle econòmic, i completarà aquestes relacions amb microdades. Això suposa un enfocament innovador que li permetrà dissenyar i avaluar la política fiscal amb una perspectiva a llarg termini.

Per a més informació

Notícia publicada per: