El consum de probiòtics possiblement ajuda a prevenir els refredats entre la població en general

El consum de probiòtics possiblement ajuda a prevenir els refredats entre la població en general

Una avaluació de Nutrimedia conclou que prendre probiòtics podria reduir el nombre de refredats i la seva durada. Els probiòtics probablement redueixen el nombre de nens i nenes que prenen antibiòtics per tractar aquest tipus d'infeccions.

29.03.2023

Imatge inicial -

Una nova avaluació de Nutrimedia, projecte que analitza científicament la veracitat dels missatges de nutrició, ha constatat que el consum de probiòtics podria ajudar a prevenir l'aparició de refredats i que, per tant, aquest missatge és possiblement cert. Els estudis avaluats mostren que el fet de prendre probiòtics, bé sigui en forma d'aliments que contenen aquests “bacteris bons” (principalment iogurts i altres lactis) o com a complements alimentaris, podria reduir el nombre de refredats i la seva durada entre la població en general.

El refredat comú és la malaltia més freqüent. Cada persona pateix de mitjana més de dos refredats a l'any i els nens i nenes encara més. Per a evitar refredar-se, a més de tractar de minimitzar el contacte amb persones infectades o rentar-se les mans, algunes notícies difonen el missatge que el consum de probiòtics podria contribuir a la prevenció de la malaltia entre la població en general, cosa que el nou estudi de Nutrimedia mostra que és possiblement cert.

En analitzar el nombre d'afectats per almenys un refredat o infecció similar, es va observar que va haver-hi menys entre els qui van prendre probiòtics que entre els qui no en van prendre (34 enfront de 44 refredats per cada 100 persones). A més, la durada del procés es va reduir 1,2 dies de mitjana entre els qui van prendre probiòtics. No obstant això, en tots dos casos la certesa d'aquesta evidència és baixa i haurà de contrastar-se amb futurs estudis.

Nutrimedia és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra i el Centre Cochrane Iberoamericà que avalua el grau de certesa de l'evidència científica sobre alimentació i salut. Aquesta avaluació sobre els probiòtics per a prevenir el refredat es basa en una recent revisió  de Cochrane, que també mostra que aquests microorganismes probablement ajuden a reduir el nombre de nens i nenes que prenen antibiòtics per tractar els refredats i d’altres infeccions respiratòries agudes de vies respiratòries altes.

Els probiòtics es defineixen com a microorganismes vius que, quan es prenen en quantitats adequades, poden aportar beneficis per a la salut. Encara que no es coneixen bé els mecanismes d'aquests efectes beneficiosos per a la salut, hi ha proves limitades que els probiòtics són útils per tractar la diarrea infecciosa, prevenir la diarrea associada als antibiòtics i tractar les infeccions vaginals en l'embaràs.

Els efectes adversos dels probiòtics han estat estudiats en 8 dels 23 assajos clínics analitzats en la revisió, que inclouen un total de 2.456 participants. Aquests efectes adversos van ser escassos i lleus; en la seva majoria, símptomes gastrointestinals, com a vòmits, gasos (flatulència), diarrea i dolor intestinal.

Propostes per millorar la metodologia dels estudis sobre els efectes dels probiòtics sobre els refredats

Els estudis sobre els efectes dels probiòtics sobre els refredats i d’altres infeccions similars ofereixen resultats amb un grau de certesa baix per als principals beneficis i riscos analitzats, segons indica l'avaluació. Això és així, principalment, perquè els participants en els assajos clínics podien saber quin tractament estaven rebent i alguns assajos tenien deficiències metodològiques. A més, la grandària d'alguns assajos era molt petit i les dades d'alguns beneficis analitzats procedeixen de només un o dos estudis. “Es necessiten estudis més grans i millor dissenyats per a obtenir millors estimacions dels efectes beneficiosos i possibles efectes perjudicials de l'ús de probiòtics”, conclou l'avaluació de Nutrimedia. “Així mateix, aquests estudis no haurien de tenir vincles amb les companyies fabricadores dels probiòtics analitzats”.

Més informació:

Es pot llegir l'avaluació completa i descarregar l'informe tècnic en PDF aquí.

Sobre Nutrimedia:

Nutrimedia (www.upf.edu/web/nutrimedia) és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) i el Centre Cochrane Iberoamèrica (CCIb), amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència i Innovació, que avalua científicament el grau de veracitat d'alguns missatges sobre alimentació i salut (notícies, anuncis, mites i preguntes del públic). Els resultats de les avaluacions, que es publiquen al web del projecte, pretenen oferir dades i criteris científics per ajudar la ciutadania a prendre decisions informades sobre nutrició. El OCC-UPF és un centre especial de recerca per a l'estudi de la transmissió de coneixements científics i tecnològics a la societat. El CCIb és un dels centres internacionals de Cochrane, una organització internacional que amb les seves revisions sistemàtiques ha contribuït a transformar la presa de decisions sobre les intervencions de salut.